Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Budżet wynosi 1,6 mld zł i pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), NFOŚiGW nie ma więc uprawnień do wprowadzania zmian w tym zakresie. Inicjatywa ta ma na celu wsparcie rozwoju elektromobilności i przyspieszenie transformacji w kierunku zrównoważonego transportu w Polsce.
Nabór wniosków w ramach nowego programu rozpocznie się na początku lutego 2025 roku. Program ten zastąpi dotychczasowy „Mój elektryk”, który będzie funkcjonował do 31 stycznia 2025 roku lub do wyczerpania dostępnych środków. Dzięki nowej odsłonie systemu wsparcia zwiększą się szanse na uzyskanie dotacji na zakup samochodów elektrycznych dla szerszego grona odbiorców.
Dla kogo jest przeznaczony nowy program?
Poprzednia edycja programu skierowana była do osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne. Beneficjentami nowej odsłony będą zaś osoby fizyczne (zakup pojazdu wykorzystywanego w celach prywatnych) oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. To istotne rozszerzenie grupy uprawnionych do dofinansowania, które ma na celu ułatwienie przejścia na ekologiczne środki transportu zarówno dla gospodarstw domowych, jak i dla małych przedsiębiorców.
Wysokość dotacji
Kwota dopłaty może wynosić do 40 tys. zł na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego samochodu elektrycznego. Kwota ta obejmuje premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł. Dla posiadających Kartę Dużej Rodziny i w przypadku leasingu podstawowa kwota dofinansowania to 30 tys. zł. Ostateczny odbiorca wsparcia musi być właścicielem zezłomowanego auta co najmniej od trzech lat, a zezłomowanie nie mogło nastąpić wcześniej niż 1 lutego 2020 r. Maksymalna cena zakupu pojazdu kwalifikującego się do uzyskania wsparcia to 225 tys. zł netto (bez VAT), podczas gdy w obecnym programie jest to 225 tys. zł brutto (z VAT). Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km, co umożliwić ma zakwalifikowanie do programu pojazdów np. demonstracyjnych, które nie były zarejestrowane przez dilerów.
Nowy program ma na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności zakupu samochodów elektrycznych w Polsce, oferując wyższe kwoty dofinansowania oraz dodatkowe premie dla wybranych grup beneficjentów. To bezpośrednio przyczynić ma się do zmniejszenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza. Założeniem jest dofinansowanie do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego ok. 40 tysięcy bezemisyjnych aut. owe zasady dopłat do samochodów elektrycznych koncentrują się na osobach fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, pomijając niestety potrzeby firm i większych przedsiębiorstw, które były uwzględniane w poprzednim programie „Mój elektryk”.
Aktualne informacje o programie można znaleźć pod linkiem.