[APEL] Zaniedbana kwestia bezpieczeństwa na drogach – aktualizacja
Po naszym apelu, w sierpniu 2022 r. Minister Infrastruktury ogłosił i przedłożył Sejmowi rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym mający na celu transpozycję Dyrektywy. Jednak bez skutku. Projekt odbijany i trafił do legislacyjnej pułapki bez wyjścia. Nasza organizacja podejmuje kolejne kroki w tej sprawie.
Aktualny status prac legislacyjnych
W sierpniu 2022 r. Minister Infrastruktury ogłosił i przedłożył Sejmowi rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym mający na celu transpozycję Dyrektywy. Sejmowa Komisja Infrastruktury oraz nowo utworzona Podkomisja ds. ww. projektu pracowały nad ustawą w październiku, ale raport Podkomisji nie został przez Komisję przyjęty, choć nie został też odrzucony (w głosowaniu padł remis). Projekt ustawy bez poprawek został odesłany do Podkomisji. Przewodniczący Podkomisji, ze względu na brak poprawek do pierwotnego raportu, nie widział jednak potrzeby kontynuowania prac Podkomisji. Przewodniczący Komisji oczekiwał na ponowne przedstawienie zaktualizowanego raportu Podkomisji.
Niestety, żadna z sił politycznych (w tym rząd) nie wydawała się zainteresowana kontynuowaniem procesu legislacyjnego. Istotnym czynnikiem wydawało się tu stanowisko środowiska diagnostycznego, które przy okazji implementacji Dyrektywy domaga się podwyższenia ustawowych stawek za przeprowadzanie badań technicznych (stawki te pozostają niezmienione od 20 lat). Żadna z dominujących sił politycznych ani rząd nie była jednak gotowa poprzeć przed wyborami rozwiązania, które skutkowałoby podwyżką cen obowiązkowych badań technicznych, obawiając się negatywnej reakcji części środowiska kierowców.
FPPE popiera postulaty diagnostów i wzywa do pilnego wznowienia prac nad Dyrektywą
FPPE skierowała apel o pilne wznowienie prac legislacyjnych nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym wdrażającym dyrektywę 2014/45/UE do Przewodniczącego Podkomisji Nadzwyczajnej i Przewodniczącego Komisji Infrastruktury (luty) oraz wnioskodawcy projektu, czyli Rafała Webera Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury (kwiecień). Apel zawierał materiał informacyjny oraz zestaw propozycji konkretnych zmian, które należy uwzględnić przy nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. Wydawało się, że projekt wrócił pod obrady parlamentu, kiedy w lipcu zwołane zostały specjalne posiedzenia Podkomisji i Komisji, które miały zająć się Dyrektywą. Niestety zostały odwołane na kilka godzin przed ich rozpoczęciem, prawdopodobnie w wyniku porozumienia zawartego przez przedstawicieli różnych sił politycznych.
Pełna treść apelu: