Ekologiczna reforma podatkowa
Analiza zawiera 16 propozycji legislacyjnych na rzecz elektromobilności dla Polski. Głównym celem proponowanych regulacji jest próba rozwiązania problemu rosnącej emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń powietrza pochodzących z samochodów osobowych. W ostatnich latach w Polsce odnotowano gwałtowny wzrost liczby rejestracji samochodów, z czego większość to pojazdy używane i importowane, często o niskim standardzie emisji spalin. Jednocześnie rynek samochodów zero- i niskoemisyjnych nie rozwija się tak szybko jak oczekiwano.
Przedstawione w tej analizie propozycje mogą spowolnić, a nawet odwrócić te negatywne tren-dy. Poniższe rekomendacje są spójne z celami rządu RP, który aktywnie stara się rozwiązać problemy związane z zanieczyszczeniem powietrza i rozwijać rynek samochodów elektrycznych. Nasze propozycje opierają się na zasadzie bonus malus polegającej na nagradzaniu użytkowników samochodów zero- i niskoemisyjnych (o zasięgu elektrycznym co najmniej 80 km) i karaniu tych korzystających z pojazdów zanieczyszczających środowisko. Analiza została podzielona na propozycje mające na celu: 1) ograniczenie importu pojazdów używanych o wysokim stopniu zanieczyszczenia (część A); 2) zwiększenie atrakcyjności eksploatacji pojazdów zero- i niskoemisyjnych (część B); 3) zwiększenie atrakcyjności zakupu nowych pojazdów zero- i niskoemisyjnych (część C); i 4) rozwój infrastruktury ładowania (część D).
Zapraszamy do lektury raportu.