
Elektromobilny Wyszehrad | Stan, perspektywy i wyzwania
W analizie powstałej w ramach współpracy FPPE z Forum Energii przyglądamy się jak elektromobilność rozwija się w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Deklaracja osiągnięcia celu neutralności klimatycznej do 2050 r. oznacza m.in. rewolucję w transporcie, który jest ważnym komponentem gospodarek krajów regionu. Szansą jest powszechna elektryfikacja transportu, postępująca równolegle do dekarbonizacji energetyki. Zbieramy dobre praktyki, analizujemy trendy i pokazujemy obszary potencjalnej współpracy.
Dzisiejsza silna pozycja wytwórców pojazdów i komponentów do ich produkcji w państwach V4 może utwierdzać w przekonaniu, że nadchodzące zmiany są jeszcze zbyt odległe, aby podejmować działania już teraz. Ale to krótkowzroczne patrzenie. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych firm funkcjonujących rozbudowanych łańcuchach dostaw związanych z procesem produkcji pojazdów samochodowych, dla których wycofanie zamówień na konkretne komponenty dotychczas stosowane np. w silnikach spalinowych może oznaczać niespodziewany koniec działalności. Bez podjęcia działań przez sektor motoryzacyjny oraz świadomej polityki przemysłowej państw, wiele firm motoryzacyjnych w naszym regionie może już wkrótce znaleźć się w bardzo trudnej sytuacji.
W Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech elektromobilność jest na wczesnym etapie rozwoju. Działania podejmowane w obszarze mechanizmów bezpośredniego wsparcia finansowego, jak również instrumentów fiskalnych promujących użytkowanie pojazdów elektrycznych, nie wystarczyły, by osiągnąć cele zakładane na 2020 r. W ostatnich trzech latach w krajach Grupy Wyszehradzkiej zanotowano jednak stabilny i dynamiczny wzrost zarówno liczby użytkowanych pojazdów elektrycznych, jak i punktów ich ładowania.
Kształt europejskiej polityki klimatycznej nie pozostawia złudzeń, transport i sektor motoryzacyjny czeka w rewolucja. Jak szykują się do niej kraje V4 i jakie mają perspektywy rozwoju? Zapraszamy do lektury analizy autorstwa Jacka Mizaka napisanej we współpracy z Michałem Borkowskim z Forum Energii.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
