Gdynia prekursorką mobilnych ładowarek
Przykład Gdyni pokazuje, jak miasta mogą elastycznie podchodzić do tematu rozwoju infrastruktury ładowania. W mieście uruchomiona została pierwsza mobilna stacja ładowania dla pojazdów elektrycznych.
To wspólny projekt Urzędu Miasta Gdyni i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Projekt mobilnych ładowarek może pomóc zaspokajać popyt na ładowanie EV w trakcie wydarzeń – np. targów czy koncertów. Pozwala też na testowanie lokalizacji pod budowę stałych ładowarek – mobilna ładowarka może sprawdzić, jakie jest realne zainteresowanie ładowaniem w danej lokalizacji.
W ramach unijnych projektów EfficienCE oraz Creating Automotive Renewal, miasto Gdynia oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zrealizowały budowę pierwszej mobilnej ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Urządzenie wykorzystuje nadwyżkę energii powstałą podczas hamowania trolejbusów.
Rozwiązanie niesie za sobą potencjalnie wiele korzyści tj. brak dodatkowych kosztów
związanych z instalacją ładowarki oraz skrócony proces formalny spowodowany budową odpowiedniej infrastruktury
Jak dokładnie to działa?
Początkowo został zaprojektowany i skonstruowany przekształtnik zasobnikowy – urządzenie, które przetwarza nadwyżki energii i moc trakcyjną wygenerowaną z hamowania trolejbusów. W połączeniu z mobilną ładowarką zbudowaną w ramach projektu CAR powstała stacja, której głównym atutem jest mobilność, pozwalająca na ulokowanie jej w dowolnym miejscu, gdzie przeprowadzona jest trakcja trolejbusowa lub tramwajowa. Co więcej, urządzenie wyposażone jest w inteligentny system monitorowania energii, dzięki któremu można kontrolować poziom jej zużycia w sieci trakcyjnej i wykrywać tę niewykorzystaną. Na podstawie analizy danych zbieranych przez ładowarkę, miasto ma podstawę do właściwego ulokowania w konkretnej lokalizacji stałej ładowarki, aby najlepiej spełnić potrzeby użytkowniczek i użytkowników. Dodatkowo przekształtnik posiada pełną separację elektryczną pomiędzy siecią trakcyjną a zasilaną stacją ładowania pojazdów elektrycznych, dzięki czemu jest całkowicie bezpieczny.
Mobilna stacja pozwala zwiększyć elastyczność miasta w zakresie infrastruktury ładowania. Rozwiązanie pozwala na uniknięcie długotrwałego procesu formalnego, związanego z budową, uzyskaniem warunków przyłączeniowych budowie tradycyjnej stacji. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie urządzenia tam, gdzie problemem jest doprowadzenie linii zasilającej prąd przemienny, np. z powodu konieczności wykonania prac budowlanych. Ładowarka może też okresowo wspierać lokalną infrastrukturę – np. przy okazji wydarzeń lub festiwali, kiedy lokalnie może wzrosnąć zapotrzebowanie na ładowanie samochodów elektrycznych.
Mamy nadzieję, że pilotażowy program zakończy się sukcesem, a urządzenie zyska popularność w innych miastach. Gdynia, kolejny raz pokazuje, jak mądrze implementować rozwiązania dedykowane elektromobilności. Warto przypomnieć, że miasto realizowało także projekt lokowania stacji ładowania w latarniach ulicznych.
O szczegółach projektu można przeczytać więcej na stronie Gdynia.pl – https://www.gdynia.pl/gdynia-mobilna,7582/wgdyni-podladujesz-samochod-dzieki-trolejbusom,557532
Więcej o dobrych praktykach związanych z rozbudową sieci ładowania pojazdów elektrycznych opowiadamy w naszym raporcie „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych”. Pokazujemy w nim ścieżki i kluczowe elementy dla dobrze działającej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych na przykładzie 3 europejskich miast.