Green Car Magazine nr 10
Oddajemy w Państwa ręce już 10 numer GCM. Jak zawsze, zadbaliśmy o porządną dawkę informacji, ciekawostek i inspiracji ze świata elektromobilności.
Podsumowanie wydarzeń
Pierwsza połowa 2022 roku upłynęła pod znakiem wojny w Ukrainie, rosnących cen paliw i energii i szalejącej inflacji. Branża motoryzacyjna nadal zmaga się z niedoborami podzespołów – braki w dostawach półprzewodników trwają już kilka lat, a wojna dodatkowo spowodowała zmniejszenie dostaw innych podzespołów, takich jak wiązki elektryczne czy niektóre gazy szlachetne. W Brukseli przyjęto wstępne porozumienie co pierwszej części pakietu transportowego w ramach Fit for 55 – czyli stanowiska Parlamentu i Rady UE w kwestii nowelizacji Rozporządzenia dot. limitów emisji CO2 dla pojazdów osobowych i dostawczych oraz nowych celów rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych już w formie Rozporządzenia, a nie jak dotychczas Dyrektywy. Wszystko wskazuje na to, że rok 2035 będzie pierwszym, w którym na obszarze UE nie będzie możliwe nabycie nowego pojazdu osobowego lub dostawczego z silnikiem spalinowym. Kierunek transformacji sektora transportu drogowego został już zatem przesądzony – ma być on zeroemisyjny. O tym, która technologia zdobędzie przewagę i rynek zadecydują najbliższe lata – obecnie wydaje się, że największe szanse ma technologia bateryjna, ale kluczową, rozstrzygającą kwestią będzie powszechna dostępność infrastruktury ładowania lub tankowania wodorem.
Elektryczny samochód w czasach kryzysu energetycznego
Zawirowania gospodarcze związane z wojną w Ukrainie i pilną potrzebą dywersyfikacji źródeł importu paliw spowodowały gwałtowny wzrost cen energii i uruchomiły nienotowaną od lat inflację. Podwyżki nie ominęły branży motoryzacyjnej – nie dość że dostępność pojazdów wcale się nie poprawiła (czas oczekiwania wynosi od kilku do kilkunastu miesięcy) to ich ceny wzrosły o co najmniej kilkanaście procent. Nadchodząca zima będzie dla całej Europy, w tym Polski, dużym wyzwaniem. Czekają nas ogromne, być może nawet kilkusetprocentowe podwyżki cen energii elektrycznej i gazu. Trudno także przewidzieć jak kształtować się będą ceny benzyny i oleju napędowego. To wszystko sprawia, że koszty zakupu i użytkowania samochodu osobowego (ale nie tylko) gwałtownie wzrastają. Wzrost kosztów szczególnie dotyka posiadaczy pojazdów z silnikiem spalinowym, w których nie ma możliwości „dotankowania” paliwem wyprodukowanym z własnych źródeł, jak w przypadku pojazdów elektrycznych. W tym numerze naszego Magazynu koncentrujemy się zatem na tych aspektach elektromobilności, które nie wymagają od nas dużych środków finansowych. Przesiadka z samochodu na rower (także elektryczny), hulajnogę czy transport publiczny może okazać się bardzo opłacalna dla naszego portfela, pozwalając zaoszczędzić niezbędne środki na sezon grzewczy. O zaletach mikromobilności i pilnej potrzebie inwestycji w rozwój i promocję zeroemisyjnego transportu publicznego przeczytacie w felietonach autorstwa Agata Rzędowskiej.
Recenzje, wywiady i książki
Jeśli jednak korzystanie z samochodu jest dla Was niezbędne, może warto rozważyć przesiadkę na najtańszego na rynku elektryka – tutaj polecam relację z testu miejskiej Dacii Spring.
W najnowszym numerze nie mogło zabraknąć wywiadu z ciekawym człowiekiem – tym razem Agacie Rzędowskiej udało się porozmawiać z Wiebe Wakkerem, któremu podróż elektrycznym Golfem z Holandii do Australii zajęła trzy lata i przyniosła mnóstwo ciekawych doświadczeń.
Kontynuujemy także cykl polecanych lektur w trakcie oczekiwania na naładowanie baterii. Mimo że mamy w kraju coraz szybsze stacje i czas ładowania skraca się nieustannie, warto ten kwadrans czy dwa spędzić z ciekawą książką – tym razem polecamy historię o wyboistej drodze ciekawych wynalazków i niedocenianej roli kobiet w początkach motoryzacji.
Zapraszamy do lektury!