
Kanada żegna się z napędami spalinowymi
Kanadyjski Minister Środowiska Steven Guilbeault ogłosił zobowiązujący plan, który zakłada całkowite odejście od sprzedaży samochodów z napędem wyłącznie spalinowym do 2035 r. To historyczne posunięcie ma na celu przyspieszenie transformacji sektora transportu w kierunku zrównoważonych źródeł energii, które ma kluczowe znaczenie dla przyszłości mobilności w Kanadzie, a także stanowi inspirację dla innych krajów na całym świecie.
Najważniejsze informacje:
- Od 2035 r. osoby kupujące nowe auto będa mogły wybierac między elektrycznym a pojazdem hybrydowym.
- Kanada planuje wycofanie ze sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 r.
- Nowe przepisy, które zostaną opublikowane w tym tygodniu przez ministra środowiska Stevena Guilbeaulta, skutecznie zakończą sprzedaż nowych pojazdów osobowych zasilanych wyłącznie benzyną lub olejem napędowym w 2035 roku.
- Producentom samochodów pozostaje 12 lat, aby wycofać z rynku samochody, ciężarówki i SUV-y z silnikami spalinowymi, z wymogiem stopniowego zwiększania proporcji oferowanych na sprzedaż modeli elektrycznych każdego roku.
- Każdy producent samochodów będzie musiał stopniowo zwiększać odsetek sprzedawanych aut elektrycznych. Od 20% w 2026 r., 43% do 2029 r. i 60% do 2030 r. Ta liczba będzie rosła, aż osiągnie 100% w 2035 r.
Od 2035 roku w Kanadzie kupisz tylko elektryka lub hybrydę
Nowe przepisy skutecznie zakończą sprzedaż nowych pojazdów osobowych zasilanych wyłącznie benzyną lub olejem napędowym w 2035 r.
Zamiarem rządu kanadyjskiego jest przyspieszenie przejścia na bardziej zrównoważone źródła energii w sektorze transportowym, przyczyniając się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
Zobowiązanie to obejmuje zakaz importu i rejestracji nowych samochodów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi po 2035 r., co ma stworzyć warunki dla wzrostu rynku pojazdów elektrycznych. Rząd Kanady planuje wspierać rozwój infrastruktury ładowania, inwestować w badania nad nowymi technologiami i zachęcać obywateli do inwestycji w ekologiczne rozwiązania transportowe.
Zobowiązanie wobec producentów samochodów
Producentom samochodów pozostaje 12 lat, aby wycofać z rynku samochody, ciężarówki i SUV-y z silnikami spalinowymi. Nowe prawo nakłada na nich wymóg stopniowego zwiększania proporcji oferowanych na sprzedaż modeli elektrycznych każdego roku.
Mandat dotyczący sprzedaży pojazdów elektrycznych został opublikowany w grudniu 2023 r. Ustanawia on system, w którym każdy producent samochodów będzie musiał pokazać, że minimalny procent oferowanych przez niego pojazdów jest w pełni elektryczny lub hybrydowy z dłuższym zasięgiem.
Zacznie się od 20% w 2026 roku i nieznacznie wzrośnie do 23% w 2027 roku. Po tym udział pojazdów elektrycznych zacznie szybko rosnąć, tak że do 2028 roku 34% wszystkich sprzedanych pojazdów musi być elektrycznych – 43% do 2029 roku i 60% do 2030 roku. Ta liczba będzie rosła, aż osiągnie 100% w 2035 roku.
Świat rezygnuje z napędów spalinowych
Kanada dołącza do grona krajów, które podejmują śmiałe kroki w kierunku zrównoważonego transportu, co może znacząco wpłynąć na globalne wysiłki w dziedzinie ochrony środowiska. Przykład Kanady może być inspiracją dla innych państw, a także dla przedsiębiorstw działających w branży motoryzacyjnej do inwestowania w technologie przyjazne dla środowiska.
Wpływ transportu drogowego na emisję dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla środowiska jest niezaprzeczalny. W odpowiedzi na narastający kryzys klimatyczny i chęć przeciwdziałaniu jego skutkom świat podejmuje kroki w kierunku eliminacji samochodów napędzanych tradycyjnymi paliwami kopalnymi. Przedstawiamy przegląd najważniejszych polityk i inicjatyw, które stanowią fundament do dekarbonizacji sektora transportu.
Źródło: [1]
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00

Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
