Komisja TRAN rekomenduje PE stanowisko ws. AFIR
3 października 2022 r. Komisja TRAN przegłosowała stanowisko ws. Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych. Stanowisko komisji będzie głosowane przez cały Parlament Europejski na nadchodzącej sesji plenarnej, prawdopodobnie jeszcze w październiku. To ostatni krok do rozpoczęcia trilogów w sprawie kluczowego dla rozwoju elektromobilności aktu prawnego. AFIR będzie narzucał na państwa członkowskie, po raz pierwszy w historii, wiążący cel dotyczący budowy infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych (bateryjnych i wodorowych).
Parlamentarzystki i Parlamentarzyści promują przyjęcie minimalnych celów krajowych, które będą wiążące dla Państw Członkowskich i plan działań dla osiągnięcia odpowiedniego rozwoju infrastruktury ładowania do 2024 r. Zgodnie z przyjętym tekstem, stacje ładowania dla samochodów elektrycznych będą rozmieszczone w odległości maksymalnie 60 km od siebie wzdłuż głównych dróg Unii do 2026 r. Dla samochodów ciężarowych i autobusów te same wymagania będą obowiązywały od 2026, ale tylko na głównych drogowych arteriach Unii (sieciach TEN-T). PE chce też zwiększenia dostępności stacji ładowania dla ciężarówek do 2 od 2028 r. (Komisja proponowała wprowadzenie tego standardu od 2031 r.).
Podobnie ambicje zwiększono w przypadku pojazdów wodorowych – stacje ładowania mają być od siebie oddalone od 100 km (Komisja proponowała 150 km), komisja TRAN chce ich szybszej budowy – do 2028 zamiast 2031 r.
W projekcie zadbano także o prosty system opłat dla osób użytkujących samochody elektryczne. Cena ma być pokazywana w odniesieniu do kWh (samochody elektryczne) lub kg (samochody wodorowe). W projekcie znalazł się także zapis o stworzeniu do 2027 r. systemu informacyjnego pokazującego dostępność, czas oczekiwania oraz ceny na różnych punktach ładowania.
AFIR to jeden z elementów pakietu Fit for 55, którego głównym celem jest reedukacji emisji o 55% do 2030 r. względem poziomu emisji z 1990 r.
KOMENTARZ:
· Nowelizacja prawa i zmiana jego formuły na rozporządzenie, wcześniej te kwestię regulowała dyrektywa (AFID) jest podyktowana koniecznością przyspieszenia w zakresie budowy infrastruktury. Obecnie większość infrastruktury powstaje w obrębie kilku zachodnich krajów Wspólnoty. Wyrównanie poziomu infrastruktury, zwłaszcza na głównych drogach jest konieczne w perspektywie przyjęcia i realizacji planów elektryfikacji transportu ciężkiego.
· Komisja TRAN wydłużyła termin proponowany przez Komisję Europejską i dyskutowany wcześniej na TRAN. Pierwotnie mówiono o budowie punktów ładowania do 2025 r. Propozycja pokazuje jednak ścieżkę realizacji założeń dla samochodów osobowych już w 2024 roku.
· Propozycja posła sprawozdawcy – Ismaila Ertuga (S&D) – przeszła prawie jednogłośnie. Z 44 głosujących osób 36 poparło propozycję, 6 osób wstrzymało się od głosu, 2 były przeciwne. To dobry prognostyk przed głosowaniem na Sali plenarnej. Główne frakcje osiągnęły kompromis i propozycja TRAN zapewne przejdzie w niezmienionej formie przez głosowanie plenarne.
· Nałożenie obowiązujących celów budowy infrastruktury ładowania pozwoli zmniejszyć nierówności w dostępie do infrastruktury pomiędzy poszczególnymi krajami
· AFIR w tej formie będzie wyzwaniem dla Polski, która będzie musiała przyspieszyć budowę infrastruktury na głównych drogach.
· Wszystko wskazuje na to, że AFIR zostanie przyjęty na przełomie 2022/2023 roku