Podsumowanie wizyty studyjnej w Zielonej Górze – promujemy polską elektromobilność
Nasza Fundacja z pomocą Transport & Environment oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności zorganizowała wyjazd studyjny dla przedstawicieli ministerstw klimatu i środowiska, funduszy i polityki regionalnej i infrastruktury, a także posłów i posłanek przebiegała pod hasłem: „Elektromobilność szansa dla polskiej gospodarki”. Celem wyjazdu było pokazanie potencjału rozwojowego związanego z elektromobilnością w mieście, gdzie zarówno biznes, jak i samorząd inwestują w dynamiczny rozwój elektromobilności. Zielona Góra to jeden z najlepiej rozwiniętych ośrodków elektromobilności w Polsce.
Jedyny taki hi-tech w naszym kraju. Ekoenergetyka-Polska
W pierwszej części odwiedziliśmy siedzibę główną firmy Ekoenergetyka-Polska. Firma zajmuje się dostarczaniem rozwiązań dla elektrycznego transportu, przede wszystkim skupiona jest na budowie stacji ładowania dużych mocy przeznaczone dla samochodów, aut dostawczych, autobusów, a także ciężarówek. Ekoenergetyka-Polska od lat rozwija się w Zielonej Górze – firma powstała w 2009 dzisiaj jest europejską liderką rynku ładowarek. Zespół Ekoenergetyki urósł z 2 do ponad 800 osób. Co więcej, ta polska spółka technologiczna zdobyła klientów na całym świecie. Obecnie funkcjonuje ponad 5 tysięcy stacji ładowania z logo Ekoenergetyki na całym świecie.
Uczestniczki i uczestnicy wizyty studyjnej mieli możliwość zapoznać się ze szczegółami pracy zakładu. Pełne spektrum produkcji rozwiązań technologicznych, od strony inżynierii po software, oraz obejrzeć cały kompleks centrów badawczo-rozwojowych. Dodatkowo w trakcie prezentacji mieliśmy okazję poznać opartą w 100% o flotę bateryjnych samochodów korporację taksówkarską oraz nowoczesne centrum wsparcia technologicznego.
Zielona Góra dogania Oslo
W kolejnej części wizyty przyjrzeliśmy się funkcjonowaniu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze oraz poznaliśmy jego ambitne projekty na przyszłość. Zielona Góra daje dobry przykład samorządom z całej Polski i rozumie potencjał pojazdów bateryjnych. Już 60% całej floty zielonogórskich autobusów stanowią pojazdy bateryjne. Co więcej, ambitne plany zakładają, że do końca przyszłego roku uda się rozszerzyć flotę o nowe pojazdy i tym samym osiągnąć wynik na poziomie 80% w pełni bezemisyjnej floty pojazdów. To jeden z lepszych wyników w całej Europie.
Władze miasta na czele z dyrektorem MZK Robertem Karwackim, przekonują, że inwestycje miasta w zeroemisyjny transport były optymalne. Już teraz widzą, że pojazdy emisyjne nie tylko są tańsze w codziennej eksploatacji. Elektrobusy rzadziej wymagają serwisu i wolniej zużywają elementy eksploatacyjne. MZK planuje kolejne inwestycje. Aby poprawić TCO swojej floty, oraz zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, inwestuje w farmę fotowoltaiczną, która ma generować prąd, który zaspokoi potrzeby zakładu. Każda ewentualna nadwyżka energii może zostać spożytkowana w sąsiadującej elektrociepłowni.
Zielona Góra i Ekoenergetyka wyznaczają dobry kierunek zmian
Wizyta studyjna była okazją do rozmów, przekazania wiedzy i pokazania jak wygląda praktyczna strona przejścia na zeroemisyjny transport publiczny. Zielona Góra i Ekoenergetyka wyznaczają dobry kierunek zmian, na których mogą skorzystać samorządy i firmy w całej Polsce.
Serdecznie dziękujemy za udział wszystkim osobom, jakie mieliśmy zaszczyt gościć. Przedstawicielkom i przedstawicielom zarówno Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, jak i Posłankom i Posłom na Sejm RP.