Postępy w rozwoju bezemisyjnej logistyki w europejskich miastach
- 35 miast opracowało plany wprowadzenia stref bezemisyjnych
- Przynajmniej 182 firmy różnej wielkości i z różnych sektorów dołączyły do inicjatyw na rzecz przejścia na bezemisyjną logistykę miejską w Brukseli, Wiedniu, Lizbonie, Rotterdamie i regionie Flandrii w Belgii.
- 110 europejskich miast zobowiązało się do międzynarodowych porozumień w celu dekarbonizacji transportu miejskiego.
Nowa analiza Clean Cities, “Pionierzy zeroemisyjnej logistyki”, wskazuje miasta i firmy, które rezygnują z dostaw opartych na pojazdach z silnikiem diesla, na rzecz czystszych alternatyw. Raport ukazuje się w kontekście planowanego wprowadzenia pierwszych stref bezemisyjnych w Europie, które mają zacząć obowiązywać w 2025 roku i prezentuje europejskie miasta i firmy, które już aktywnie działają na rzecz dekarbonizacji transportu towarowego. Dokument podkreśla, że 35 miast, w tym Rotterdam, Wiedeń czy Bruksela, opracowało plany wprowadzenia stref bezemisyjnych do 2025 roku. Ponadto, co najmniej 182 firmy, takie jak IKEA, Österreichische Post czy DHL Express, przeszły na bardziej ekologiczne formy transportu, wykorzystując pojazdy elektryczne lub rowery cargo do realizacji dostaw.
Zarówno raport Clean Cities Campaign, jak i analiza „Transformacja ostatniej mili” przygotowana przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) w 2022 roku wskazują na rosnącą rolę miast i firm w walce o dekarbonizację logistyki miejskiej. Raport FPPE skupia się na wyzwaniach związanych z ostatnim etapem dostaw – tzw. „ostatnią milą” – i podkreśla konieczność przejścia na zeroemisyjne rozwiązania w miejskich centrach. Omawia różne innowacyjne strategie, w tym wprowadzenie pojazdów elektrycznych i rowerów cargo do realizacji dostaw, które mogą znacząco ograniczyć emisje CO₂ i poprawić jakość powietrza w miastach. Przykładem są mikrohuby logistyczne, które ułatwiają realizację dostaw na ostatnim odcinku drogi w sposób bardziej zrównoważony.
Raporty obu organizacji łączy wspólny cel – oczyszczenie miejskiej logistyki i redukcja emisji spalin. Clean Cities zwraca uwagę, że choć pojazdy dostawcze i ciężarowe stanowią tylko 13% floty na europejskich drogach, odpowiadają za aż 51% emisji tlenków azotu oraz 40% emisji gazów cieplarnianych z transportu. Dlatego miasta i firmy coraz częściej podejmują konkretne kroki w stronę bezemisyjnych rozwiązań, wdrażając strefy bezemisyjne i zwiększając udział pojazdów elektrycznych w logistyce miejskiej.
Kluczowe znaczenie ma współpraca między miastami, firmami i rządami, aby stworzyć efektywne regulacje i wspierać rozwój infrastruktury wspierającej zeroemisyjne dostawy. Wprowadzenie stref bezemisyjnych, podniesienie standardów dla pojazdów dostawczych oraz inwestycje w mikrohuby mogą znacząco zmienić krajobraz logistyki miejskiej w najbliższych latach, prowadząc do bardziej zrównoważonego transportu i lepszej jakości życia w miastach.
Materiał powstał na podstawie raportu Clean Cities Campaign: Pionierzy zeroemisyjnej logistyki