[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej mili. Raport analizuje dobre praktyki w czterech miastach europejskich (Oslo, Rotterdamie, Hamburgu oraz Londynie), które są liderami rozwoju elektromobilności oraz zeroemisyjnych dostaw towarów. Analizę wieńczy podsumowanie uwarunkowań Polski, wraz z rekomendacjami dla władz centralnych i lokalnych oraz firm działających w branży logistycznej.
Kluczowe wnioski:
- Ostatnia mila jest dla dostawców najdroższym i najtrudniejszym do zrealizowania odcinkiem dostaw towarów. Wynika to m.in. z uwarunkowań prowadzenia działalności logistycznej w centrach miast czy rosnącej roli rynku e-commerce. Wszystkie czynniki wskazują, że w przyszłości wyzwania związane z obsługą ostatniej mili będą się nasilać.
- Przejście firm logistycznych na zeroemisyjny transport w centrach miast skraca czas dostaw towarów. Dla podmiotów obsługujących ostatnią milę stanowi on szansę na obniżenie kosztów działalności w dłuższej perspektywie. W krótszej jest poważnym wyzwaniem, związanym m.in. z koniecznością wymiany floty, a niekiedy zmianą procesu logistycznego. To zaś wiąże się m.in. z dużymi kosztami początkowymi i trudnościami operacyjnymi.
- Rozwój zeroemisyjnej logistyki w centrach miast odczuwalnie wpływa na jakość powietrza. Dlatego musi być jednym z kluczowych elementów polityki, której celem jest poprawa jakości powietrza oraz odejście od paliw kopalnych w transporcie. W związku z tym transformacja dostaw „ostatniej mili” powinna zostać uwzględniona w dokumentach planistycznych i strategiach zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
- W rozwoju rynku zeroemisyjnych dostaw kluczowa jest ścisła współpraca władz miasta z przedstawicielami sektora logistycznego, w tym z przewoźnikami i dostawcami. Konieczne jest wskazanie mierzalnych i realnych celów, a także wyznaczenie metod, które pomogą je osiągnąć.
- Ustanowienie strefy niskiej emisji / strefy czystego transportu może być istotnym impulsem dla firm do przejścia na zeroemisyjne technologie w sektorze logistycznym. W przypadku braku strefy, szczególnego znaczenia nabiera zaangażowanie władz miejskich w promocję zeroemisyjnych dostaw ostatniej mili, w tym ścisła koordynacja ich rozwoju z działaniami wszystkich interesariuszy.
Pozostałe artykuły
Zeroemisyjna logistyka miejska – panel FPPE podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2024
8 maja 2024 r. w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego będziemy rozmawiać o logistyce w miastach. Panel Zeroemisyjna logistyka miejska – przyszłość rynku dostaw w miastach, połączy środowiska administracji centralnej,
Wzmocnione cele redukcji CO2 dla pojazdów ciężkich
10 kwietnia Posłanki i Posłowie do europarlamentu przyjęli rozporządzenie, które wprowadza nowe cele redukcji emisji CO2 dla producentów nowych pojazdów ciężkich, Po akceptacji aktu przez Radę Europejską i wejściu w
Dlaczego warto ograniczyć emisje z transportu?
Ograniczenia emisji zanieczyszczeń są ważne, zwłaszcza w miastach, gdzie jest najwięcej ludzi i pojazdów. Dlatego warto skupić się na edukacji i zmianach w tych obszarach. Zazielenianie polskich miast ma wiele