
Rada UE potwierdza ? w 2035 Europa kończy z samochodami spalinowymi
Rada UE była ostatnią instytucją unijną, która poparła projekt 100% redukcji emisji CO2 z silników spalinowych dla aut osobowych i dostawczych po 2035 roku. Za kilka miesięcy poznamy szczegóły nowego prawa, ale jedno już dzisiaj jest pewne ? po 2035 europejska motoryzacja przechodzi na samochody elektryczne w 100%.
Rada ministrów ds. środowiska UE osiągnęła porozumienie i poparła propozycję Komisji i Parlamentu Europejskiego. Wcześniej w tym miesiącu propozycję poparł PE, o czym piszemy tutaj:
Uzgodniono, że w scenariuszu rozwoju motoryzacji w Unii nie ma miejsca na e-paliwa, które dzisiaj są alternatywą gorszą nawet od paliw kopalnych ? emitują duże ilości CO2 w cyklu życia (znacznie więcej od pojazdów bateryjnych), są droższe dla kierowców i emitują więcej niebezpiecznych tlenków azotu. Sytuacja może ulec zmianie, ale tylko w przypadku znaczących przełomów technologicznych, które realnie będą zazieleniały tzw. e-paliwa.
Rządy EU rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim na temat szczegółów nowego prawa. Powinno to być jednym z priorytetów czeskiej prezydencji. W grudniu 2022 Komisja przedstawi podobne rozwiązania dla pojazdów ciężkich. W planach rewizji standardów CO2 dla tej klasy pojazdów jest przyjęcie równie ambitnych założeń ? dla większości ciężarówek granicznym rokiem powinien być 2035, dla najcięższych pojazdów 2040 rok.
To ważne, abyśmy nie obniżali tempa zmian i ambicji. Mamy na horyzoncie 2050 ? do tego czasu Europa musi stać się neutralna klimatycznie, abyśmy mogli uniknąć najdotkliwszych skutków zmian klimatu. Bez dekarbonizacji transportu ta zmiana nie będzie możliwa.
Pozostałe artykuły

Czy Clean Industrial Deal wystarczy, by uratować “Made In Europe”?

Plan UE dla motoryzacji: szybsza elektryfikacja flot firmowych i utrzymane, ale opóźnione cele emisji
