Rada UE potwierdza – w 2035 Europa kończy z samochodami spalinowymi
Rada UE była ostatnią instytucją unijną, która poparła projekt 100% redukcji emisji CO2 z silników spalinowych dla aut osobowych i dostawczych po 2035 roku. Za kilka miesięcy poznamy szczegóły nowego prawa, ale jedno już dzisiaj jest pewne – po 2035 europejska motoryzacja przechodzi na samochody elektryczne w 100%.
Rada ministrów ds. środowiska UE osiągnęła porozumienie i poparła propozycję Komisji i Parlamentu Europejskiego. Wcześniej w tym miesiącu propozycję poparł PE, o czym piszemy tutaj:
Uzgodniono, że w scenariuszu rozwoju motoryzacji w Unii nie ma miejsca na e-paliwa, które dzisiaj są alternatywą gorszą nawet od paliw kopalnych – emitują duże ilości CO2 w cyklu życia (znacznie więcej od pojazdów bateryjnych), są droższe dla kierowców i emitują więcej niebezpiecznych tlenków azotu. Sytuacja może ulec zmianie, ale tylko w przypadku znaczących przełomów technologicznych, które realnie będą zazieleniały tzw. e-paliwa.
Rządy EU rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim na temat szczegółów nowego prawa. Powinno to być jednym z priorytetów czeskiej prezydencji. W grudniu 2022 Komisja przedstawi podobne rozwiązania dla pojazdów ciężkich. W planach rewizji standardów CO2 dla tej klasy pojazdów jest przyjęcie równie ambitnych założeń – dla większości ciężarówek granicznym rokiem powinien być 2035, dla najcięższych pojazdów 2040 rok.
To ważne, abyśmy nie obniżali tempa zmian i ambicji. Mamy na horyzoncie 2050 – do tego czasu Europa musi stać się neutralna klimatycznie, abyśmy mogli uniknąć najdotkliwszych skutków zmian klimatu. Bez dekarbonizacji transportu ta zmiana nie będzie możliwa.