![[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/PI-raport-banner.png)
Publikacje
21 listopada, 2022
[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej mili. Raport analizuje dobre praktyki w czterech miastach europejskich (Oslo, Rotterdamie, Hamburgu oraz Londynie), które są liderami rozwoju elektromobilności oraz zeroemisyjnych dostaw towarów. Analizę wieńczy podsumowanie uwarunkowań Polski, wraz z rekomendacjami dla władz centralnych i lokalnych oraz firm działających w branży logistycznej.
Kluczowe wnioski:
- Ostatnia mila jest dla dostawców najdroższym i najtrudniejszym do zrealizowania odcinkiem dostaw towarów. Wynika to m.in. z uwarunkowań prowadzenia działalności logistycznej w centrach miast czy rosnącej roli rynku e-commerce. Wszystkie czynniki wskazują, że w przyszłości wyzwania związane z obsługą ostatniej mili będą się nasilać.
- Przejście firm logistycznych na zeroemisyjny transport w centrach miast skraca czas dostaw towarów. Dla podmiotów obsługujących ostatnią milę stanowi on szansę na obniżenie kosztów działalności w dłuższej perspektywie. W krótszej jest poważnym wyzwaniem, związanym m.in. z koniecznością wymiany floty, a niekiedy zmianą procesu logistycznego. To zaś wiąże się m.in. z dużymi kosztami początkowymi i trudnościami operacyjnymi.
- Rozwój zeroemisyjnej logistyki w centrach miast odczuwalnie wpływa na jakość powietrza. Dlatego musi być jednym z kluczowych elementów polityki, której celem jest poprawa jakości powietrza oraz odejście od paliw kopalnych w transporcie. W związku z tym transformacja dostaw ?ostatniej mili? powinna zostać uwzględniona w dokumentach planistycznych i strategiach zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
- W rozwoju rynku zeroemisyjnych dostaw kluczowa jest ścisła współpraca władz miasta z przedstawicielami sektora logistycznego, w tym z przewoźnikami i dostawcami. Konieczne jest wskazanie mierzalnych i realnych celów, a także wyznaczenie metod, które pomogą je osiągnąć.
- Ustanowienie strefy niskiej emisji / strefy czystego transportu może być istotnym impulsem dla firm do przejścia na zeroemisyjne technologie w sektorze logistycznym. W przypadku braku strefy, szczególnego znaczenia nabiera zaangażowanie władz miejskich w promocję zeroemisyjnych dostaw ostatniej mili, w tym ścisła koordynacja ich rozwoju z działaniami wszystkich interesariuszy.
Pozostałe artykuły

24 marca, 2025
Czy Clean Industrial Deal wystarczy, by uratować “Made In Europe”?
Europejski przemysł znajduje się obecnie na rozdrożu geopolitycznym i gospodarczym. Obrona miejsc pracy i europejskiego modelu społecznego przy zachowaniu konkurencyjności ma kluczowe znaczenie dla suwerenności Europy. W obliczu zagrożeń dla

6 marca, 2025
Plan UE dla motoryzacji: szybsza elektryfikacja flot firmowych i utrzymane, ale opóźnione cele emisji
Zgodnie z opublikowanym komunikatem „Decarbonising Corporate Fleets” na temat dekarbonizacji flot korporacyjnych w UE, Komisja Europejska zapowiada przyspieszenie procesu elektryfikacji samochodów służbowych oraz flot dużych firm logistycznych w Europie.
Dlaczego

4 marca, 2025
Perspektywy ładowania dwukierunkowego
Zaimplementowanie funkcji V2X w pojazdach elektrycznych może przynieść ogromne korzyści - szczegóły na ten temat można znaleźć w raporcie Fraunhofer ISE & Fraunhofer ISI, który omawialiśmy w naszej poprzedniej publikacji.