[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej mili. Raport analizuje dobre praktyki w czterech miastach europejskich (Oslo, Rotterdamie, Hamburgu oraz Londynie), które są liderami rozwoju elektromobilności oraz zeroemisyjnych dostaw towarów. Analizę wieńczy podsumowanie uwarunkowań Polski, wraz z rekomendacjami dla władz centralnych i lokalnych oraz firm działających w branży logistycznej.
Kluczowe wnioski:
- Ostatnia mila jest dla dostawców najdroższym i najtrudniejszym do zrealizowania odcinkiem dostaw towarów. Wynika to m.in. z uwarunkowań prowadzenia działalności logistycznej w centrach miast czy rosnącej roli rynku e-commerce. Wszystkie czynniki wskazują, że w przyszłości wyzwania związane z obsługą ostatniej mili będą się nasilać.
- Przejście firm logistycznych na zeroemisyjny transport w centrach miast skraca czas dostaw towarów. Dla podmiotów obsługujących ostatnią milę stanowi on szansę na obniżenie kosztów działalności w dłuższej perspektywie. W krótszej jest poważnym wyzwaniem, związanym m.in. z koniecznością wymiany floty, a niekiedy zmianą procesu logistycznego. To zaś wiąże się m.in. z dużymi kosztami początkowymi i trudnościami operacyjnymi.
- Rozwój zeroemisyjnej logistyki w centrach miast odczuwalnie wpływa na jakość powietrza. Dlatego musi być jednym z kluczowych elementów polityki, której celem jest poprawa jakości powietrza oraz odejście od paliw kopalnych w transporcie. W związku z tym transformacja dostaw „ostatniej mili” powinna zostać uwzględniona w dokumentach planistycznych i strategiach zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
- W rozwoju rynku zeroemisyjnych dostaw kluczowa jest ścisła współpraca władz miasta z przedstawicielami sektora logistycznego, w tym z przewoźnikami i dostawcami. Konieczne jest wskazanie mierzalnych i realnych celów, a także wyznaczenie metod, które pomogą je osiągnąć.
- Ustanowienie strefy niskiej emisji / strefy czystego transportu może być istotnym impulsem dla firm do przejścia na zeroemisyjne technologie w sektorze logistycznym. W przypadku braku strefy, szczególnego znaczenia nabiera zaangażowanie władz miejskich w promocję zeroemisyjnych dostaw ostatniej mili, w tym ścisła koordynacja ich rozwoju z działaniami wszystkich interesariuszy.
Pozostałe artykuły
7 listopada, 2024
Europejskie cła na chińskie samochody już obowiązują – co dalej?
Decyzja Unii Europejskiej o wprowadzeniu ceł antysubsydyjnych na importowane z Chin samochody elektryczne ma stanowić jeden z kluczowych kroków w obronie europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Czy jednak polityka celna jest faktycznie
23 października, 2024
Wszystkie europejskie stolice mogą uwolnić się od flot spalinowych samochodów dostawczych do 2030 roku
Rosnąca liczba elektrycznych vanów w Europie otwiera drogę do wprowadzenia stref bezemisyjnego transportu towarowego we wszystkich europejskich stolicach do 2030 roku. Nowa analiza pokazuje, że planowana produkcja elektrycznych samochodów dostawczych
21 października, 2024
Polski system podatkowy hamuje elektryfikację flot firmowych - czas na reformę opodatkowania pracowniczych świadczeń rzeczowych (benefit in kind)
Polski system podatkowy, wspierający prywatne korzystanie ze służbowych samochodów, opiera się na przestarzałym modelu, który faworyzuje duże, wysokoemisyjne pojazdy. Zgodnie z Company car fossil fuel subsidies in Europe, najnowszą analizą