![[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/PI-raport-banner.png)
Publikacje
21 listopada, 2022
[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej mili. Raport analizuje dobre praktyki w czterech miastach europejskich (Oslo, Rotterdamie, Hamburgu oraz Londynie), które są liderami rozwoju elektromobilności oraz zeroemisyjnych dostaw towarów. Analizę wieńczy podsumowanie uwarunkowań Polski, wraz z rekomendacjami dla władz centralnych i lokalnych oraz firm działających w branży logistycznej.
Kluczowe wnioski:
- Ostatnia mila jest dla dostawców najdroższym i najtrudniejszym do zrealizowania odcinkiem dostaw towarów. Wynika to m.in. z uwarunkowań prowadzenia działalności logistycznej w centrach miast czy rosnącej roli rynku e-commerce. Wszystkie czynniki wskazują, że w przyszłości wyzwania związane z obsługą ostatniej mili będą się nasilać.
- Przejście firm logistycznych na zeroemisyjny transport w centrach miast skraca czas dostaw towarów. Dla podmiotów obsługujących ostatnią milę stanowi on szansę na obniżenie kosztów działalności w dłuższej perspektywie. W krótszej jest poważnym wyzwaniem, związanym m.in. z koniecznością wymiany floty, a niekiedy zmianą procesu logistycznego. To zaś wiąże się m.in. z dużymi kosztami początkowymi i trudnościami operacyjnymi.
- Rozwój zeroemisyjnej logistyki w centrach miast odczuwalnie wpływa na jakość powietrza. Dlatego musi być jednym z kluczowych elementów polityki, której celem jest poprawa jakości powietrza oraz odejście od paliw kopalnych w transporcie. W związku z tym transformacja dostaw ?ostatniej mili? powinna zostać uwzględniona w dokumentach planistycznych i strategiach zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
- W rozwoju rynku zeroemisyjnych dostaw kluczowa jest ścisła współpraca władz miasta z przedstawicielami sektora logistycznego, w tym z przewoźnikami i dostawcami. Konieczne jest wskazanie mierzalnych i realnych celów, a także wyznaczenie metod, które pomogą je osiągnąć.
- Ustanowienie strefy niskiej emisji / strefy czystego transportu może być istotnym impulsem dla firm do przejścia na zeroemisyjne technologie w sektorze logistycznym. W przypadku braku strefy, szczególnego znaczenia nabiera zaangażowanie władz miejskich w promocję zeroemisyjnych dostaw ostatniej mili, w tym ścisła koordynacja ich rozwoju z działaniami wszystkich interesariuszy.
Pozostałe artykuły
![[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/02/Naglowek-1-768x432.png)
17 lutego, 2025
[WEBINAR] Dofinansowanie do zeroemisyjnych pojazdów ciężkich i budowy dedykowanej infrastruktury ładowania - 24 lutego, godz. 13:00
Już wkrótce ruszają pierwsze w Polsce programy wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężkich (N2, N3) oraz budowy dedykowanej infrastruktury ładowania. To przełomowy moment dla branży transportowej (na ten cel przeznaczono aż

11 lutego, 2025
Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii – nowy element systemu energetycznego
Samochody elektryczne są często postrzegane wyłącznie jako alternatywa dla tradycyjnych pojazdów spalinowych, skutecznie ograniczająca emisje z transportu. Warto spojrzeć na nie także z innej perspektywy – jak na mobilne magazyny

7 lutego, 2025
Stanowisko IZG i FPPE w sprawie Strategicznego Dialogu o przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, jako integralnej części Kompasu Konkurencyjności Unii Europejskiej
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wspólnie z Instytut Zielonej Gospodarki popiera działania na rzecz konkurencyjności sektora motoryzacyjnego w Europie.
Kluczowe postulaty naszego stanowiska:
Transformacja transportu powinna odbywać się w sposób wspierający europejski przemysł.