![[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2023/03/PI-raport-banner.png)
Publikacje
21 listopada, 2022
[RAPORT] Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej.
Analiza wpływu rozwiązań zeroemisyjnych w transporcie i logistyce miejskiej przygotowana przez Polityka Insight na zlecenie Fundacji. Publikacja omawia działania podejmowane w związku z koniecznością transformacji transportu w zakresie tzw. ostatniej mili. Raport analizuje dobre praktyki w czterech miastach europejskich (Oslo, Rotterdamie, Hamburgu oraz Londynie), które są liderami rozwoju elektromobilności oraz zeroemisyjnych dostaw towarów. Analizę wieńczy podsumowanie uwarunkowań Polski, wraz z rekomendacjami dla władz centralnych i lokalnych oraz firm działających w branży logistycznej.
Kluczowe wnioski:
- Ostatnia mila jest dla dostawców najdroższym i najtrudniejszym do zrealizowania odcinkiem dostaw towarów. Wynika to m.in. z uwarunkowań prowadzenia działalności logistycznej w centrach miast czy rosnącej roli rynku e-commerce. Wszystkie czynniki wskazują, że w przyszłości wyzwania związane z obsługą ostatniej mili będą się nasilać.
- Przejście firm logistycznych na zeroemisyjny transport w centrach miast skraca czas dostaw towarów. Dla podmiotów obsługujących ostatnią milę stanowi on szansę na obniżenie kosztów działalności w dłuższej perspektywie. W krótszej jest poważnym wyzwaniem, związanym m.in. z koniecznością wymiany floty, a niekiedy zmianą procesu logistycznego. To zaś wiąże się m.in. z dużymi kosztami początkowymi i trudnościami operacyjnymi.
- Rozwój zeroemisyjnej logistyki w centrach miast odczuwalnie wpływa na jakość powietrza. Dlatego musi być jednym z kluczowych elementów polityki, której celem jest poprawa jakości powietrza oraz odejście od paliw kopalnych w transporcie. W związku z tym transformacja dostaw ?ostatniej mili? powinna zostać uwzględniona w dokumentach planistycznych i strategiach zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w mieście.
- W rozwoju rynku zeroemisyjnych dostaw kluczowa jest ścisła współpraca władz miasta z przedstawicielami sektora logistycznego, w tym z przewoźnikami i dostawcami. Konieczne jest wskazanie mierzalnych i realnych celów, a także wyznaczenie metod, które pomogą je osiągnąć.
- Ustanowienie strefy niskiej emisji / strefy czystego transportu może być istotnym impulsem dla firm do przejścia na zeroemisyjne technologie w sektorze logistycznym. W przypadku braku strefy, szczególnego znaczenia nabiera zaangażowanie władz miejskich w promocję zeroemisyjnych dostaw ostatniej mili, w tym ścisła koordynacja ich rozwoju z działaniami wszystkich interesariuszy.
Pozostałe artykuły

17 kwietnia, 2025
Nowa Komisja Europejska, nowe możliwości, czyli jak Europa może uczynić elektromobilność korzystną dla ludzi, klimatu i przemysłu?
W siedzibie i przy wsparciu Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE w Brukseli odbyła się konferencja zorganizowana przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) i organizację Transport & Environment (T&E). Wydarzenie zgromadziło
![[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2025/04/Slides-for-start-and-end-2-1-768x432.jpg)
13 kwietnia, 2025
[CONFERENCE] New European Commission, new opportunities. How can Europe make e-mobility work for people, the planet, and European industry?
Co-organisers: Permanent Representation of the Republic of Poland to the European Union; The Electric Vehicles Promotion Foundation (FPPE); T&E
Date & time: 15 April 2025, 9:30 AM – 3:30 PM
Location: Permanent

10 kwietnia, 2025
Mieszkańcy bloków mają prawo do stacji ładowania w garażu
Właściciele samochodów elektrycznych mieszkający w budynkach wielorodzinnych coraz częściej upominają się o możliwość instalacji ładowarki przy swoim miejscu postojowym. I coraz częściej będą mogli to robić z sukcesem, ponieważ najnowszy