Realne emisje hybryd Plug-in są niezgodne z deklaracjami producentów
Z badań przeprowadzonych na trzech wybranych modelach pojazdów typu PHEV (Hybryda Plug-in) wynika, iż generują one więcej CO2, niż deklarują ich producenci. Technologia, o której mowa jest często przedstawiana jako przyjazna dla środowiska, stwierdzenie to jednak nie pokrywa się z prawdą. Hybrydy plug-in reklamowane jako ekologiczny wybór, nie są przyjazne dla klimatu.
- w 2023 roku Uniwersytet w Granz na zlecenie Transport & Environment przeprowadził badania pojazdów PHEV. Każdy z przebadanych pojazdów, emitował więcej CO2 niż deklaruje to producent.
- Zasięgi Hybrydy Plug-In poruszających się przy użyciu jedynie elektrycznego napędu, nie zawsze zgadzają się z obietnicami producentów.
- Pojazdy PHEV reklamowane są jako przyjazna środowisku fuzja funkcjonalnego miejskiego elektryka i daleko dystansowej spalinówki. Wyniki badań przeczą tej narracji
- Należy zakończyć ich preferencyjne traktowanie w polskim systemie podatkowym, oraz o wprowadzenie podatków od pojazdów PHEV w oparciu o rzeczywisty poziom generowanych zanieczyszczeń.
Emisje
Badania przeprowadzono na trzech pojazdach typu PHEV: BMW serii 3, Peugeot 308 i Renault Megane. Nawet przy starcie z baterią trakcyjną w pełni naładowaną, pojazdy emitowały więcej niż powinny. BMW poruszające się po typowej trasie podmiejskiej przekroczyło deklarowaną emisję dwutlenku węgla aż trzykrotnie, w przypadku Pegout-a różnica ta wyniosła 20% a Renault 70%.
Zasięgi
Hybrydy Plug-In potrafią poruszać się przy użyciu jedynie elektrycznego napędu, jednak zasięgi w takim trybie nie zawsze zgadzają się z obietnicami. W przypadku Renault realny zasięg na bezemisyjnym silniku pokrył się z deklaracją producenta czyli 50 km, jednak BMW przebyło tylko 53% deklarowanej trasy a Peugeot 74%.
Funkcjonalność
Niskie zasięgi na elektrycznym napędzie i brak możliwości użycia szybkiego ładowania sprawiają że pojazdy typu PHEV poruszają się często przy użyciu silnika spalinowego. Wedle testów, wszystkie z przebadanych pojazdów poruszających się z rozładowaną baterią trakcyjną emitowały między 5 a 7 razy więcej CO2 niż deklarują to ich producenci. Przeczy to pospolitej narracji mówiącej o zrównoważeniu i funkcjonalności tych pojazdów.
Hybrdy plug-in jako samochody służbowe
Samochody służbowe stanowią 71% sprzedaży nowych hybryd plug-in, a badania pokazują, że przez zdecydowaną większość czasu jeżdżą one na silniku i rzadko są ładowane. Apelujemy do prawodawców, aby nie traktować pojazdów typu PHEV jako zeroemisyjnych.
Pomimo, że hybrydy to ślepa uliczka rozwoju motoryzacji, producenci aut starają się stworzyć samochód, który poruszałby się po mieście przy użyciu elektrycznego silnika a w trasie korzystał z oszczędnego trybu mieszanego. Na rynku prezentowane są coraz nowsze rozwiązania, jak “geofencing” BMW, który na terenie miast ma wyłączać silnik spalinowy, jednak jak wynika z badań nie są one wystarczająco skuteczne, a samochody PHEV dalej są wysokoemisyjne. Dlatego pora zaprzestać manipulacji ze strony producentów oraz o wprowadzić podatki od pojazdów PHEV w oparciu o rzeczywisty poziom generowanych zanieczyszczeń.
Pełna treść raportu:
oprac. J. Zińko.