Samochody nie mogą mieć pierwszeństwa przed dziećmi
Europejska akcja „Streets for Kids” promuje zmienianie przestrzeni przy szkołach w bardziej przyjazną, zdrową i bezpieczną za pomocą szkolnych ulic. Tysiące dzieci w wielu krajach Europy wyszło na ulice przed szkołami, by bawić się i jeździć na rowerach, a jednocześnie pokazać, jak mogłyby wyglądać miasta bez dominacji ruchu samochodowego.
O co chodzi ze szkolnymi ulicami
Szkolne ulice to rozwiązanie polegające na ograniczaniu dostępu dla samochodów pod szkołą w czasie, kiedy najwięcej uczniów do tej szkoły przybywa lub ją opuszcza. W niektórych przypadkach ograniczenia mogą też być na krótkich odcinkach wprowadzane na stałe. Priorytetowo są traktowane aktywne sposoby podróżowania – chodzenie i jazda na rowerze. Obecnie na świecie istnieje ponad 1250 ulic szkolnych wdrożonych w kilkunastu krajach, a ich liczba wciąż rośnie [źródło]. Większość z nich znajduje się w Europie – w Londynie jest ich ponad 500 [źródło], w Paryżu 170, a w Barcelonie 120. Są też przykłady w Kanadzie i USA.
Szkolne ulice stanowią ważny element ograniczania emisji z transportu, skutecznie zmniejszają zanieczyszczenie powietrza i poprawiają bezpieczeństwo w bezpośrednim sąsiedztwie szkół, pomagają w zmianie postaw i zmniejszaniu zależności od samochodów w miastach. Badanie przeprowadzone w Londynie wykazało, że ulice szkolne zmniejszyły poziom dwutlenku azotu w powietrzu w okolicach szkół nawet o 23%, a rodzice zgłaszali, że po ich wprowadzeniu jeździli do szkoły o 18% rzadziej [źródło]. Inne badanie przeprowadzone w Oxfordzie wykazało 36% spadek stężenia PM2,5 w powietrzu.
7 na 10 osób popiera ideę szkolnych ulic
Clean Citites Campaign, która koordynuje ogólnoeuropejską akcję „Streets for Kids”, przedstawiła wyniki badania pokazującego, że ulice szkolne cieszą się powszechnym poparciem. Wprowadzenie ograniczeń czasowych w ruchu drogowym przed szkołami poparło 71% ankietowanych w 5 miastach europejskich. Największe poparcie odnotowano w Barcelonie (76%) i ponad 67% w Londynie, Paryżu i Brukseli.
Wyniki badania są uzupełnieniem ponad 120 wydarzeń organizowanych w wielu miastach od Włoch, przez Hiszpanię, po Belgię. Dzieci wspólnie z rodzicami, kadrą pedagogiczną i organizacjami pozarządowymi dobrze się bawią podczas akcji promujących szkolne ulice. Jest to już druga taka akcja realizowana w ramach Clean Citites Campaign. Podczas pierwszej, przeprowadzonej w maju tego roku odbyło się aż 389 wydarzeń w 233 miastach, w 18 krajach. Świadczy to o ogromnym zainteresowaniu poprawą jakości powietrza przy szkołach i bezpieczeństwa dzieci, a także zapewnieniem im możliwości codziennej aktywności fizycznej i kształtowaniem dobrych nawyków w zakresie mobilności.
W ramach Clean Cities Campaign powstała także petycja wzywająca do zaostrzenia norm jakości powietrza w związku z przeglądem unijnego prawa dotyczącego jakości powietrza. Zachęcamy do jej popierania i upowszechniania.
Badanie opinii na temat szkolnych ulic (j. ang.) – TUTAJ
Karta informacyjna na temat szkolnych ulic (fact sheet, j. ang.) – TUTAJ