Standardy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych
W lipcu 2021 Komisja Europejska przedstawiła pakiet Fit for 55, który wciela w życie unijną agendę klimatyczną. Los pakietu jest teraz w rękach Parlamentu Europejskiego, który 7-8 czerwca będzie głosował nad swoim stanowiskiem w tej sprawie. Ważnym elementem głosowań jest propozycja wprowadzenia nowych standardów emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Od podtrzymania propozycji 100% redukcji emisji w 2035 – a więc końca sprzedaży samochodów spalinowych w Europie – zależy powodzenie całego pakietu klimatycznego Unii.
Kontekst
Bez redukcji w transporcie nie będzie możliwe osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050, emisje w tym sektorze – jako jedyne – rosną od lat 90-tych. Ta sytuacja dotyczy całej UE jak i Polski. Samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za ponad 50% emisji z transportu w Unii.
Źródło: https://www.transportenvironment.org/wp content/uploads/2021/11/2021_11_car_co2_report_final.pdf
Wprowadzenie ostatnich zmian w standardach emisji CO2 dla samochodów w 2020/21 (głównego narzędzia do dekarbonizacji transportu w Unii) przełożyło się na znaczący wzrost sprzedaży aut elektrycznych.
Ustanowienie celu 100% redukcji emisji da jasny sygnał rynkowi motoryzacyjnemu i przyczyni się do szybszego zwiększenia podaży samochodów elektrycznych oraz zmniejszenia ich ceny. Analizy pokazują, że samochody elektryczne staną się tańsze od swoich spalinowych odpowiedników do końca dekady, w najpopularniejszych segmentach – samochodów małych i średnich – cena zrówna się w pomiędzy 2026 a 2027 rokiem.
Zgodnie z propozycją Komisji producenci samochodów będą musieli zredukować emisje CO2 o 55% z nowych samochodów od 2030 (odpowiednio o 50% dla samochodów dostawczych). Kolejnym krokiem będzie 100% redukcja od 2035.
Propozycja Komisji Europejskiej uzyskała poparcie w głosowaniu Komisji Środowiska PE (ENVI), chociaż propozycja przeszła małą różnicą głosów. Europosłanki i europosłowie nie zgodzili się także z zaproponowanym harmonogramem celów pośrednich, które przyspieszyłyby elektryfikację. Wykreślono także zapisy promujące e-paliwa.
Wszyscy najwięksi producenci samochodów w Europie przejdą na 100% produkcji samochodów elektrycznych, odejście od silnika spalinowego to kwestia czasu. Większość producentów ma ambitne plany dekarbonizacji – Stellantis (w jego skład wchodzą m.in. marki Opel i Fiat), Ford, Renault czy Volvo zapowiedziały, że już w 2030 zakończą sprzedaż samochodów spalinowych.
Producenci już teraz deklarują redukcję emisji szybszą od propozycji Komisji. Sektor motoryzacyjny jest gotowy na przyjęcie ambitnego stanowiska. Ustanowienie 100% celu redukcji emisji sprawi, że wszyscy producenci przejdą na 100% produkcję samochodów zeroemisyjnych.
Sami producenci i firmy prywatne apelują o wprowadzenie 100% celu redukcji emisji.
Oferta rynkowa samochodów elektrycznych jest dostatecznie duża i w kolejnych latach będzie rosła, równolegle trwają prace nad zmianą Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, co zapewni odpowiednią infrastrukturę dla większej ilości aut elektrycznych.
Więcej informacji: https://fppe.pl/afir-co-trzeba-wiedziec-o-zmianach-w-rozporzadzeniu-o-infrastrukturze-paliw-alternatywnych/
Dlaczego Polska zyskuje na elektromobilności?
- Odejście od paliw kopalnych w transporcie sprawi, że Polska zyska prawdziwe bezpieczeństwo energetyczne.
Uniezależnienie się od importu paliw kopalnych jest w naszym strategicznym interesie. Wojna w Ukrainie pokazała, że konsekwencje opierania transportu na importowanych paliwach mogą być poważne dla gospodarki. Elektromobilność i produkcja energii z OZE sprawi, że polska gospodarka będzie odporniejsza na kryzysu i bardziej konkurencyjna. - Jesteśmy zagłębiem produkcji baterii litowo-jonowych
Prawie 3% wartości całego polskiego eksportu stanowią akumulatory litowo-jonowe. To największy produkt eksportowy branży motoryzacyjnej — wartość zagranicznej sprzedaży w 2021 osiągnęła 6,6 mld euro. 100% dekarbonizacja wzmocni ten trend.
- Polski przemysł elektromobilności rośnie
Tylko przy projektach realizowanych we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu w sektorze elektromobilności w Polsce pracuje ponad 13 000 osób. Polska jest europejskim liderem jeśli chodzi o produkcję baterii litowo-jonowych, szybkich ładowarek i autobusów elektrycznych.ve
Więcej na ten temat: https://www.paih.gov.pl/20220413/premiere_of_the_industry_report_electromobility_in_poland
- Większa dostępność samochodów elektrycznych to niższa cena i lepsza dostępność
Wzrost produkcji samochodów elektrycznych oznacza ich większą dostępność i niższą cenę. Szacujemy, że w przypadku przyjęcia celu zakazu sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku, cena nowego samochodu elektrycznego będzie niższa niż spalinowego odpowiednika już w 2027 roku. Wliczając koszty użytkowania elektryki już teraz są tańsze od analogicznych modeli spalinowych źródło: https://www.transportenvironment.org/discover/wedlug-prognoz-bnef-do-2027-r-samochody-elektryczne-beda-tansze-niz-samochody-benzynowe-we-wszystkich-segmentach/
- Polskie firmy popierają elektromobilność
Szereg polskich firm już dzisiaj inwestuje w elektromobilność i zyskuje na tym trendzie. Nasze stanowisko popierają członkowie Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (www.pire.pl) oraz Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (www.pspa.com.pl) oraz ponad 20 firm działających w Polsce. Przeczytaj apel biznesu w tej sprawie.