Strefa wiedzy 5 czerwca, 2022

Standardy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

W lipcu 2021 Komisja Europejska przedstawiła pakiet Fit for 55, który wciela w życie unijną agendę klimatyczną. Los pakietu jest teraz w rękach Parlamentu Europejskiego, który 7-8 czerwca będzie głosował nad swoim stanowiskiem w tej sprawie. Ważnym elementem głosowań jest propozycja wprowadzenia nowych standardów emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Od podtrzymania propozycji 100% redukcji emisji w 2035 ? a więc końca sprzedaży samochodów spalinowych w Europie ? zależy powodzenie całego pakietu klimatycznego Unii.

Kontekst

Bez redukcji w transporcie nie będzie możliwe osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050, emisje w tym sektorze ? jako jedyne ? rosną od lat 90-tych. Ta sytuacja dotyczy całej UE jak i Polski. Samochody osobowe i dostawcze odpowiadają za ponad 50% emisji z transportu w Unii.

Źródło: https://www.transportenvironment.org/wp content/uploads/2021/11/2021_11_car_co2_report_final.pdf

Wprowadzenie ostatnich zmian w standardach emisji CO2 dla samochodów w 2020/21 (głównego narzędzia do dekarbonizacji transportu w Unii) przełożyło się na znaczący wzrost sprzedaży aut elektrycznych.

Źródło: https://www.transportenvironment.org/discover/battery-electric-cars-climb-to-9-of-sales-driven-by-eu-targets/

Ustanowienie celu 100% redukcji emisji da jasny sygnał rynkowi motoryzacyjnemu i przyczyni się do szybszego zwiększenia podaży samochodów elektrycznych oraz zmniejszenia ich ceny. Analizy pokazują, że samochody elektryczne staną się tańsze od swoich spalinowych odpowiedników do końca dekady, w najpopularniejszych segmentach  – samochodów małych i średnich ? cena zrówna się w pomiędzy 2026 a 2027 rokiem.

Źródło: https://fppe.pl/samochody-elektryczne-wedlug-prognoz-ekspertow-beda-tansze-od-spalinowych-do-2027-roku/

Zgodnie z propozycją Komisji producenci samochodów będą musieli zredukować emisje CO2 o 55% z nowych samochodów od 2030 (odpowiednio o 50% dla samochodów dostawczych). Kolejnym krokiem będzie 100% redukcja od 2035.

Źródło: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:870b365e-eecc-11eb-a71c-01aa75ed71a1.0023.02/DOC_1&format=PDF

Propozycja Komisji Europejskiej uzyskała poparcie w głosowaniu Komisji Środowiska PE (ENVI), chociaż propozycja przeszła małą różnicą głosów. Europosłanki i europosłowie nie zgodzili się także z zaproponowanym harmonogramem celów pośrednich, które przyspieszyłyby elektryfikację. Wykreślono także zapisy promujące e-paliwa.

Źródło: https://fppe.pl/komisja-envi-poprala-cel-zakonczenia-sprzedazy-samochodow-spalinowych-do-2035r-teraz-czas-na-caly-parlament-europejski/

Wszyscy najwięksi producenci samochodów w Europie przejdą na 100% produkcji samochodów elektrycznych, odejście od silnika spalinowego to kwestia czasu. Większość producentów ma ambitne plany dekarbonizacji ? Stellantis (w jego skład wchodzą m.in. marki Opel i Fiat), Ford, Renault czy Volvo zapowiedziały, że już w 2030 zakończą sprzedaż samochodów spalinowych.

Producenci już teraz deklarują redukcję emisji szybszą od propozycji Komisji. Sektor motoryzacyjny jest gotowy na przyjęcie ambitnego stanowiska. Ustanowienie 100% celu redukcji emisji sprawi, że wszyscy producenci przejdą na 100% produkcję samochodów zeroemisyjnych.

Sami producenci i firmy prywatne apelują o wprowadzenie 100% celu redukcji emisji.

[źródło: https://fppe.pl/producenci-samochodow-i-duze-firmy-z-europy-apeluja-o-przyjecie-regulacji-zakladajacej-zerowa-emisje-dla-wszystkich-nowych-samochodow-osobowych-i-dostawczych-od-2035r/ ]

Oferta rynkowa samochodów elektrycznych jest dostatecznie duża i w kolejnych latach będzie rosła, równolegle trwają prace nad zmianą Rozporządzenia o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, co zapewni odpowiednią infrastrukturę dla większej ilości aut elektrycznych.

Więcej informacji: https://fppe.pl/afir-co-trzeba-wiedziec-o-zmianach-w-rozporzadzeniu-o-infrastrukturze-paliw-alternatywnych/

Źródło: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:dbb134db-e575-11eb-a1a5-01aa75ed71a1.0021.02/DOC_1&format=PDF

Dlaczego Polska zyskuje na elektromobilności?

  • Odejście od paliw kopalnych w transporcie sprawi, że Polska zyska prawdziwe bezpieczeństwo energetyczne.

    Uniezależnienie się od importu paliw kopalnych jest w naszym strategicznym interesie. Wojna w Ukrainie pokazała, że konsekwencje opierania transportu na importowanych paliwach mogą być poważne dla gospodarki. Elektromobilność i produkcja energii z OZE sprawi, że polska gospodarka będzie odporniejsza na kryzysu i bardziej konkurencyjna.

  • Jesteśmy zagłębiem produkcji baterii litowo-jonowych

    Prawie 3% wartości całego polskiego eksportu stanowią akumulatory litowo-jonowe. To największy produkt eksportowy branży motoryzacyjnej ? wartość zagranicznej sprzedaży w 2021 osiągnęła 6,6 mld euro. 100% dekarbonizacja wzmocni ten trend.

  • Polski przemysł elektromobilności rośnie

Tylko przy projektach realizowanych we współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu w sektorze elektromobilności w Polsce pracuje ponad 13 000 osób. Polska jest europejskim liderem jeśli chodzi o produkcję baterii litowo-jonowych, szybkich ładowarek i autobusów elektrycznych.ve

Więcej na ten temat: https://www.paih.gov.pl/20220413/premiere_of_the_industry_report_electromobility_in_poland 

  • Większa dostępność samochodów elektrycznych to niższa cena i lepsza dostępność

Wzrost produkcji samochodów elektrycznych oznacza ich większą dostępność i niższą cenę. Szacujemy, że w przypadku przyjęcia celu zakazu sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku, cena nowego samochodu elektrycznego będzie niższa niż spalinowego odpowiednika już w 2027 roku. Wliczając koszty użytkowania elektryki już teraz są tańsze od analogicznych modeli spalinowych źródło: https://www.transportenvironment.org/discover/wedlug-prognoz-bnef-do-2027-r-samochody-elektryczne-beda-tansze-niz-samochody-benzynowe-we-wszystkich-segmentach/ 

  • Polskie firmy popierają elektromobilność

Szereg polskich firm już dzisiaj inwestuje w elektromobilność i zyskuje na tym trendzie. Nasze stanowisko popierają członkowie Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (www.pire.pl) oraz Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (www.pspa.com.pl) oraz ponad 20 firm działających w Polsce. Przeczytaj apel biznesu w tej sprawie.

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.