Strefa czystego transportu powstanie w Warszawie
Rada m. st. Warszawy poparła wprowadzenie w mieście strefy czystego transportu (SCT). To regulacja, która poprawi jakość powietrza, wpłynie pozytywnie na zdrowie mieszkanek i mieszkańców. SCT obejmie centralną część miasta, będzie obowiązywała od lipca 2024 r. Będzie dotyczyć na początku tylko osób spoza Warszawy. Mieszkanki i mieszkańcy miasta będą mieli czas do końca 2027 r. na przygotowanie się do funkcjonowania SCT. Przewidziano też wyłączenia dla seniorów i aut zabytkowych. Do SCT będą mogły wjeżdżać wszystkie samochody spełniające określone normy emisji spalin.
Najważniejsze informacje:
- Strefa Czystego transportu w Warszawie będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r.,
jej wprowadzanie podzielono na etapy, pełną funkcjonalność osiągnie w 2032 r. - Pierwsze dwa etapy SCT będą dotyczyły tylko osób spoza Warszawy.
- Wszystkie osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie zostaną objęte wymogami strefy dopiero od 2028 r.
- Do strefy w 1 etapie będą mogły wjeżdżać samochody spalinowe, o ile spełnią minimalne normy wjazdu (z silnikiem spalinowym EURO 2/max. 27 letnie, z silnikiem Diesla Euro 4 – max. 18 letnie).
- SCT będzie przyjazna dla seniorek i seniorów – będą mogli poruszać się po strefie nawet autem niespełniającym wymogów
- SCT poprawi jakość powietrza, rury aut wydechowych są głównym źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Warszawie
Ludzie w Warszawie chcą oddychać czystym powietrzem i cieszyć się życiem w mieście bez smogu
Z badań przeprowadzonych w grudniu 2022 r. wynika, że 87% osób w mieście uważa,
że władze powinny zająć się problemem jakości powietrza. Kluczem do poprawy sytuacji
są samochody. Wprowadzenie SCT poparło 76% badanych w Warszawie.
Warszawa ma problem z emisjami z transportu, to jedno z dwóch największych źródeł emisji zanieczyszczeń powietrza – jak wynika z raportów GIOŚ. Szczególnym problemem są pojazdy z silnikiem Diesla, które emitują znacznie więcej zanieczyszczeń od aut benzynowych.
Skumulowana waga zanieczyszczeń z transportu może przyprawić o zawrót głowy, rocznie na każdą osobę w Warszawie przypada ich prawie 3,5 kg. A mówimy cząsteczkach tak małych, że potrafią przenikać do mózgów czy serc ludzkich. Skala emisji zanieczyszczeń jest kosmiczna. SCT pomoże obniżyć ten niechlubny wynik, dzięki niej z ulic zaczną znikać wiekowe, niesprawne i dotkliwie trujące auta.
Problem jest o tyle trudny, że nie wszyscy są mu winni. Wśród aut jeżdżących
po Warszawie jest stosunkowo mała grupa aut emitujących niewspółmiernie dużo zanieczyszczeń. To stare auta, np. wiekowe busy czy dostawczaki z silnikiem Diesla wjeżdżające do centrum. W gęsto zabudowanym mieście ich spaliny osiągają duże stężenia, bardzo niebezpieczne dla zdrowia ludzi. Te samochody znikną z ulic dzięki SCT.
Strefa czystego transportu (SCT) to obszar, po którym będą mogły poruszać się tylko auta spełniające odpowiednie normy emisji, niezależnie od rodzaju napędu. SCT są otwarte dla aut z silnikiem spalinowym na benzynę, dieslowskim, aut z napędem elektrycznym czy
na gaz.
Jak będzie wyglądała warszawska SCT?
Propozycja SCT to projekt obejmujący centralną część miasta, z granic strefy zaproponowano wyłączenie jej obwodowych ulic. Rada uchwaliła obszar SCT wcześniej poddany konsultacjom społecznym.
Dla ok 95% pojazdów nie będzie potrzeby naklejania specjalnej nalepki, dane o normie Euro zostaną pobrane z CEPIK po odczytaniu tablicy rejestracyjnej. Nalepka będzie konieczna tylko dla starych aut, które nie będą spełniać wymogów – np. dla aut seniorów, którzy będą korzystać ze specjalnego wyłączenia. Z nalepek będą musiały korzystać także auta spoza Polski.
Wjazd do SCT będą kontrolowały kamery i patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za złamanie zakazu będzie grozić 500 zł grzywny.
Co to oznacza w praktyce – kto nie wjedzie do centrum od lipca 2024 r.
Wymogi SCT od 2024 do 2028 r. obejmą tylko osoby spoza Warszawy.
Osoby spoza Warszawy
SCT w pierwszym etapie będzie dotyczyć aut niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) dla pojazdów z silnikiem benzynowym i normy Euro 4 dla pojazdów z silnikiem Diesla (starsze niż 18 lat) dla osób spoza Warszawy.
Osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie
Będą miały czas do końca 2027 r., aby ew. wymienić samochód na spełniający normę minimum Euro 4 (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 22 lata) dla aut z silnikiem benzynowym i Euro 6 dla Diesli (w momencie wprowadzenia zakaz obejmie więc auta starsze niż 13 lat).
Seniorzy
Osoby które skończą 70 lat do końca 2023 r., będa mogły poruszać się swoimi samochodami bezterminowo, o ile byli już właścicielami tych aut przed wejściem w życie uchwały.
Auta zabytkowe i motocykle
Są wyłączone z wymogów SCT.
Osoby z niepełnosprawnościami i służby ratunkowe
Do SCT będą też mogły wjeżdżać pojazdy wyłączone ustawowo – m.in. służby ratunkowe, wojsko, transport osób z niepełnosprawnościami itd. To wyłączenia zapisane w ustawie. SCT nie wpłynie na funkcjonowanie instytucji państwa.