SCT – strefy czystego transportu
SCT to jeden z najlepszych instrumentów walki z zanieczyszczeniem powietrza w miastach.
Działamy na rzecz ich wprowadzenia w Polsce od 2017 roku. Wspieramy miasta w pracach nad wdrożeniami strefy i konsultacjach społecznych. Jako partner samorządów pomagamy w procesie wprowadzania SCT w mieście oraz innych działań na rzecz zmniejszenia emisji z transportu i poprawy jakości powietrza.
Równolegle monitorujemy proces legislacyjny. Z inicjatywy Fundacji przystąpiono do nowelizacji ustawy o elektromobilności z 2018 r. Nowelizacja zakończona w 2022 r. pozwoliła na zmianę przepisów i dała samorządom narzędzie do tworzenia realnych SCT.


Wspieraliśmy Kraków we wprowadzeniu pierwszej SCT w Polsce.
Krakowska SCT to historyczny sukces, pierwsza SCT w Polsce.
Jako partner społeczny wspieraliśmy Kraków we wprowadzeniu pierwszej w Polsce SCT. W ramach naszego zaangażowania współpracowaliśmy z Urzędem Miasta Krakowa podczas całego procesu wprowadzania SCT. Równolegle przygotowaliśmy badania społeczne i specjalną stronę poświęconą krakowskiej strefie czystego transportu. Fundacja włączyła się także w kampanię promującą ideę strefy w mieście, nasze przedstawicielki i przedstawiciele brali udział w konsultacjach i spotkaniach z radnymi i oraz osobami mieszkającymi w Krakowie.
Działania z innymi samorządami
Jesteśmy partnerem Warszawy, pracujemy z samorządami z GZM.
Fundacja wspiera i dzieli się wiedzą ekspercką z wieloma samorządami. Obecnie aktywnie wspieramy Warszawę w procesie wprowadzania SCT oraz innych działań na rzecz zmniejszenia emisji z transportu i poprawy jakości powietrza w mieście. Przygotowaliśmy badania społeczne, które były punktem wyjścia dla dalszych prac. Fundacja organizuje też spotkania z biznesem i grupy robocze miasto-biznes poświęcone rozwiązywaniu konkretnych problemów i barier, także wykraczające poza temat SCT.
Pracujemy równolegle z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią nad systemowymi rozwiązaniami pozwalającymi na redukcję emisji zanieczyszczeń z transportu na terenie GZM.
Aktualności
Czym są strefy czystego transportu (SCT)?
Strefa czystego transportu to obszar, po którym swobodnie poruszać się mogą tylko pojazdy spełniające określone normy, co redukuje zanieczyszczenie powietrza. Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów ? w tym z napędem benzynowym i dieslowskim.
O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy czystego transportu decyduje gmina.
Najważniejsze informacje o SCT
Poznaj najważniejsze informacje o SCT. Po więcej zapraszamy na nasze dedykowane serwisy internetowe – sctwarszawa.pl i sctwkrakowie.pl
Low Emission Zone, czyli Strefa Niskiej Emisji to inna nazwa strefy czystego transportu stosowana w niektórych krajach w Europie. W Polsce przyjęto nazwę, w której mówi się o czystym transporcie, aby ? zapobiec myleniu tej strefy (SCT) z działaniami na rzecz ograniczenia niskiej emisji z pieców domowych.
SCT to narzędzie realnie przyczyniające się do ochrony naszego zdrowia i poprawy jakości naszego życia poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin samochodowych.
Normy Euro to nic innego jak europejski standard emisji spalin z samochodów. Dla każdej normy Euro, w zależności czy jest to pojazd napędzany benzyną czy ropą, standard emisji spalin jest inny.
Poniżej podano, jakie normy Euro spełniają samochody osobowe wyprodukowane w poszczególnych latach:
Euro 1 ? od 1993 r. (benzyna), od 1993 r. (Diesel),
Euro 2 ? od 1997 r. (benzyna), od 1997 r. (Diesel),
Euro 3 ? od 2001 r. (benzyna i Diesel),
Euro 4 ? od 2006 r. (benzyna i Diesel),
Euro 5 ? od 2011 r. (benzyna i Diesel),
Euro 6 ? od 2015 r. (benzyna), od 2014 r. (Diesel),
Euro 6D ? od 09.2018 r.
Strefa będzie specjalnie oznaczona znakami drogowymi. Wjazd do SCT będzie oznaczony znakiem D-54, a wyjazd znakiem D-55.
Wprowadzenie SCT umożliwi zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu i zdecydowanie pomoże w walce o czyste powietrze. Ponieważ jest to jednak złożone zagadnienie, tylko różne, równoległe i rozłożone w czasie działania mogą prowadzić do całkowitej eliminacji problemu. Po wprowadzeniu SCT odczuwalnie spadnie ilość zanieczyszczeń pochodzących z transportu.
Doświadczenia z innych stref pokazują, że już po roku suma emisji może znacząco spaść ? np. w Berlinie SCT po roku skutkowała spadkiem emisji pyłów i tlenków azotu z rur wydechowych pojazdów o 20%. Pierwsze efekty powinniśmy zobaczyć po ok. roku funkcjonowania. Wszystko zależy od tego, jak duża będzie strefa (im większa, tym skuteczniejsza) i jak rygorystycznie będziemy przestrzegać wjazdu do niej tylko uprawnionych samochodów.
SCT nie promuje ani nie dyskryminuje, w żaden sposób jakichkolwiek osób. Jej wprowadzenie jest korzystne dla wszystkich, ze względu na eliminację zanieczyszczeń powstających poprzez nadmierną emisję spalin pochodzących z transportu.
Ostateczną decyzję podejmą Radne i Radni miasta lub gminy, na podstawie propozycji przedstawionej przez Prezydenta Burmistrza lub Wójta po zakończeniu konsultacji społecznych.