Baterie ze stałym elektrolitem dodatkowo zwiększą korzyści płynące z pojazdów elektrycznych dla klimatu.
Nowe technologie bateryjne sprawią, że baterie będą lżejsze, skróci się także ich czas ładowania. Dodatkowo mogą zmniejszyć ślad węglowy baterii samochodu elektrycznego nawet o 39%.
Technologia bateryjna napędzana jest innowacjami. Nowe badanie poświęcone bateriom ze stałym elektrolitem (ang. solid state battery) pokazuje, że zmiana technologii baterii może wydatnie zmniejszyć ich ślad węglowy. Już dzisiaj samochody elektryczne mają dużo mniejszy ślad węglowy od samochodów spalinowych, kolejna technologiczna rewolucja związana z bateriami ze stałym elektrolitem tylko powiększy ich przewagę nad tradycyjnymi konstrukcjami. Więcej o śladzie węglowym samochodów elektrycznych można przeczytać w raporcie dot. emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu sporządzonym przez naszą organizację partnerską – Transport and Environment.
Stały elektrolit w bateriach to dobre wiadomości dla klimatu.
Badanie zostało zlecone firmie Minviro, specjalizującej się w analizie cyklu życia surowców. Celem badania było porównanie nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem z bateriami o obecnie stosowanym składzie chemicznym.
Z badań wynika, że bateria ze stałym elektrolitem, która magazynuje więcej energii przy zużyciu mniejszej ilości materiałów, może zmniejszyć i tak już niższy ślad węglowy akumulatora samochodu elektrycznego o kolejne 24%. Analizie porównawczej poddano baterię ze stałym elektrolitem NMC-811, która ma jeden z najbardziej obiecujących opracowywanych właśnie składów chemicznych, spośród obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej. Technologia stałego elektrolitu wykorzystuje do przewodzenia prądu elektrycznego materiał ceramiczny zamiast płynnych elektrolitów, dzięki czemu akumulatory są lżejsze i szybciej się ładują, a w rezultacie są tańsze. Producenci baterii prognozują, że baterie ze stałym elektrolitem będą wykorzystywane w samochodach elektrycznych w drugiej połowie obecnej dekady.
Badanie pokazało, że jeśli baterie ze stałym elektrolitem są produkowane przy użyciu materiałów pozyskiwanych w najbardziej zrównoważony sposób, nowa technologia może zmniejszyć wpływ akumulatorów na klimat nawet o 39% w porównaniu z obecnymi bateriami litowymi. Nowe metody wydobycia, w tym wydobywanie litu ze studni geotermalnych, znacznie mniej oddziałują na środowisko naturalne niż powszechnie stosowane wydobycie litu ze skał twardych w Australii i rafinowanie go w Chinach.
Baterie ze stałym elektrolitem wymagają o ok. 35% więcej litu niż w obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej, ale za to wykorzystują o wiele mniej grafitu i kobaltu. Wymogi zawarte w obecnie procedowanym rozporządzeniu UE dotyczącego baterii, zgodnie z którym lit ma być pozyskiwany w sposób odpowiedzialny – w sensie wpływu na środowisko i społeczeństwo – i poddawany recyklingowi, zagwarantują, że na rynku będzie wystarczająca podaż baterii ze stałym elektrolitem.
Ze szczegółowym raportem można zapoznać się poniżej: