
Baterie ze stałym elektrolitem dodatkowo zwiększą korzyści płynące z pojazdów elektrycznych dla klimatu.
Nowe technologie bateryjne sprawią, że baterie będą lżejsze, skróci się także ich czas ładowania. Dodatkowo mogą zmniejszyć ślad węglowy baterii samochodu elektrycznego nawet o 39%.
Technologia bateryjna napędzana jest innowacjami. Nowe badanie poświęcone bateriom ze stałym elektrolitem ( ang. solid state battery) pokazuje, że zmiana technologii baterii może wydatnie zmniejszyć ich ślad węglowy. Już dzisiaj samochody elektryczne mają dużo mniejszy ślad węglowy od samochodów spalinowych, kolejna technologiczna rewolucja związana z bateriami ze stałym elektrolitem tylko powiększy ich przewagę nad tradycyjnymi konstrukcjami. Więcej o śladzie węglowym samochodów elektrycznych można przeczytać w raporcie dot. emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdu sporządzonym przez naszą organizację partnerską – Transport and Environment.
Stały elektrolit w bateriach to dobre wiadomości dla klimatu.
Badanie zostało zlecone firmie Minviro, specjalizującej się w analizie cyklu życia surowców. Celem badania było porównanie nowej technologii baterii ze stałym elektrolitem z bateriami o obecnie stosowanym składzie chemicznym.

Z badań wynika, że bateria ze stałym elektrolitem, która magazynuje więcej energii przy zużyciu mniejszej ilości materiałów, może zmniejszyć i tak już niższy ślad węglowy akumulatora samochodu elektrycznego o kolejne 24%. Analizie porównawczej poddano baterię ze stałym elektrolitem NMC-811, która ma jeden z najbardziej obiecujących opracowywanych właśnie składów chemicznych, spośród obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej. Technologia stałego elektrolitu wykorzystuje do przewodzenia prądu elektrycznego materiał ceramiczny zamiast płynnych elektrolitów, dzięki czemu akumulatory są lżejsze i szybciej się ładują, a w rezultacie są tańsze. Producenci baterii prognozują, że baterie ze stałym elektrolitem będą wykorzystywane w samochodach elektrycznych w drugiej połowie obecnej dekady.
Badanie pokazało, że jeśli baterie ze stałym elektrolitem są produkowane przy użyciu materiałów pozyskiwanych w najbardziej zrównoważony sposób, nowa technologia może zmniejszyć wpływ akumulatorów na klimat nawet o 39% w porównaniu z obecnymi bateriami litowymi. Nowe metody wydobycia, w tym wydobywanie litu ze studni geotermalnych, znacznie mniej oddziałują na środowisko naturalne niż powszechnie stosowane wydobycie litu ze skał twardych w Australii i rafinowanie go w Chinach.
Baterie ze stałym elektrolitem wymagają o ok. 35% więcej litu niż w obecnie stosowanej technologii litowo-jonowej, ale za to wykorzystują o wiele mniej grafitu i kobaltu. Wymogi zawarte w obecnie procedowanym rozporządzeniu UE dotyczącego baterii, zgodnie z którym lit ma być pozyskiwany w sposób odpowiedzialny – w sensie wpływu na środowisko i społeczeństwo – i poddawany recyklingowi, zagwarantują, że na rynku będzie wystarczająca podaż baterii ze stałym elektrolitem.
Ze szczegółowym raportem można zapoznać się poniżej:
Pozostałe artykuły

Już 320 europejskich miast z ograniczonym dostępem dla wysokoemisyjnych aut
![[RAPORT] Jak e-handel zanieczyszcza nasze miasta. Analiza 90 firm kurierskich z całego świata.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/CMC_raport_ostatnia_mila-768x274.webp)
[RAPORT] Jak e-handel zanieczyszcza nasze miasta. Analiza 90 firm kurierskich z całego świata.
![[APEL] Odkładana kwestia bezpieczeństwa na drogach](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/07/Apel_o_bezpieczeństwo_filtry_DPF-1-768x274.webp)