Jak rozwijać miejską sieć ładowania pojazdów elektrycznych? Ścieżki Warszawy i Londynu
W ramach pierwszego FIT w 2023 r. będziemy rozmawiali o infrastrukturze ładowania w miastach. To rewolucja równoległa do odchodzenia od pojazdów spalinowych i wyzwanie dla polskich miast. Tym razem oddamy głos Warszawie i posłuchamy pomysłu miasta na rozbudowę infrastruktury, punktem wyjścia do dyskusji będzie case study działań Londynu w tym obszarze. Gościem specjalnym będzie Leszek Drogosz, Wicedyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawa. Zapraszamy!
Udział w naszym webinarze wymaga wcześniejszej rejestracji. Formularz rejestracyjny można wypełnić pod tym adresem:
Po zakończeniu rejestracji otrzymają Państwo potwierdzenie wraz z linkiem, dzięki któremu można będzie dołączyć do spotkania.
Program znajdą Państwo TUTAJ , a pytania w kwestiach technicznych i organizacyjnych proszę kierować do Jacka Mizaka, tel. 728 990 990 e-mail: jacek.mizak@fppe.pl.
Zapraszamy do aktywnego udziału w naszym webinarium!
Szczegóły i kontekst wydarzenia
Czeka nas w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Usługa ładowania musi stać się powszechnie dostępna, nie tylko w trakcie pokonywania dłuższych tras ale także, a może nawet przede wszystkim – w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Ogromnym wyzwaniem będzie zapewnienie możliwości regularnego ładowania pojazdów elektrycznych mieszkankom i mieszkańcom miast, nieposiadającym prywatnego garażu czy miejsca parkingowego. Na szczególną uwagę zasługują dzielnice, gdzie w minionych dekadach zlokalizowano ogromne osiedla budynków wielorodzinnych, zmagające się obecnie z permanentnym deficytem publicznych miejsc parkingowych.
W Polsce infrastruktura ładowania jest na początkowym etapie rozwoju. Obecnie większość osób posiadających samochód elektryczny korzysta z prywatnych garaży, podjazdów przy domach jednorodzinnych czy własnych miejsc postojowych w budynkach wielorodzinnych. Często korzystają z energii elektrycznej pochodzącej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Przybywa też punktów szybkiego ładowania dużej mocy wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, co umożliwia już dziś w miarę bezproblemowe poruszanie się pomiędzy największymi polskimi miastami.
To jednak nie wystarczy w perspektywie przewidywanego systematycznego wzrostu liczby samochodów elektrycznych w naszym kraju. Ładowanie aut będzie ważnym elementem codzienności w polskich miastach już za kilka lat. Nadszedł czas aby podjąć dyskusję, w jaki sposób powinniśmy rozwijać infrastrukturę ładowania w polskich miastach dla użytkowników nieposiadających możliwości ładowania w miejscu zamieszkania czy w miejscu pracy. Taką dyskusję prowadzimy podczas cyklu webinariów, który rozpoczęliśmy w grudniu ubiegłego roku.
Aby zapewnić polskim samorządom wiedzę w tym zakresie, sprawdziliśmy, jak radzą sobie inne samorządy na przykładzie trzech miast europejskich. Podczas cyklu webinariów prezentujemy kluczowe wnioski z naszego najnowszego raportu, zawierającego analizę polityk miejskich w obszarze miejskiej infrastruktury ładowania. W raporcie analizujemy zarówno model rozwoju infrastruktury ładowania w jednej z największych metropolii naszego kontynentu jaką jest Londyn, ale też miast mniejszych, takich jak stolica Norwegii, Oslo, czy holenderski Utrecht. Na podstawie analizy trzech zbadanych przykładów przygotowaliśmy zbiór rekomendacji dla polskich samorządowców. Dobrze jest uczyć się na doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i potrzebom danego miasta. Jest to szczególnie ważne w obecnym czasie, kiedy nasze miasta podejmują decyzje co do przyszłości opracowanych i przyjętych planów budowy publicznie dostępnych punktów ładowania. W ogromnej większości przypadków operatorzy sieci dystrybucyjnej nie wywiązali się z obowiązku budowy takich punktów, a po zwolnieniu Operatorów Sieci Dystrybucyjnej z tego ustawowego obowiązku miasta muszą same podjąć decyzje o przyszłości i sposobie realizacji przyjętych planów. Raport w formacie PDF dostępny tutaj:
Aby przybliżyć problematykę miejskich sieci infrastruktury ładowania i omówić problemy z jakimi muszą mierzyć się polskie samorządy, kontynuujemy cykl webinariów, podczas których dyskutujemy o możliwych rozwiązaniach. Podczas pierwszego spotkania opowiedzieliśmy, jak z infrastrukturą ładowania radzi sobie holenderski Utrecht. Z kolei polską perspektywę przedstawił przedstawiciel wrocławskiego ratusza.
Podczas drugiego webinarium przedstawimy, jak infrastrukturę ładowania rozwija Londyn, czyli stolica Wielkiej Brytanii. Natomiast perspektywę stolicy naszego kraju przedstawi nasz gość, którym będzie pan Leszek Drogosz, Wicedyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawa. Przedstawi on dotychczasowe doświadczenia i plany na przyszłość dotyczące elektromobilności w stolicy naszego kraju. Zgodnie z celami wskazanymi w ustawie, to właśnie w Warszawie powinno już działać najwięcej (aż tysiąc) ogólnodostępnych punktów ładowania. Czy ten cel udało się zrealizować ? Czy elektromobilność postrzegana jest przez władze miasta jako skuteczny instrument na rzecz poprawy jakości powietrza i jakości życia mieszkańców miasta ? Czy znaczące podwyżki cen energii elektrycznej wyhamowały planowane inwestycje i spowolniły rozwój infrastruktury ładowania ? Jakie główne bariery rozwoju infrastruktury ładowania zidentyfikowano w Warszawie i jak je skutecznie usunąć ? A może plany warszawskiego Ratusza dotyczące ustanowienia Strefy Czystego Transportu przyspieszą proces budowy infrastruktury? Mamy nadzieję, że podczas webinarium uda się znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Z pewnością miejska infrastruktura ładowania będzie stopniowo rozwijana. Pytanie brzmi, jak wartościową infrastrukturę uda się wybudować i czy będzie ona dopasowana do lokalnych potrzeb i możliwości. O tym trzeba myśleć już dzisiaj. Bez długofalowej, przemyślanej polityki miejskiej infrastruktura ładowania będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej i najtaniej ją wybudować – ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna i będzie wspierać realizację celów środowiskowych i rozwojowych miast.