![[RANKING] Czysty transport w polskich miastach? Mamy wiele do zrobienia.](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/Rankig-czyste-miasta31.png)
[RANKING] Czysty transport w polskich miastach? Mamy wiele do zrobienia.
W ramach Kampanii na Rzecz Czystych Miast sprawdzamy, jak miasta radzą sobie an drodze do osiągnięcia bezemisyjnego transportu. Prawie ¾ populacji Unii mieszka w miastach, co sprawia, że ośrodki miejskie mają kluczowe znaczenie w dążeniu do zrównoważonej, przyjaznej dla środowiska i klimatu przyszłości. Przebadaliśmy 36 europejskich miast, w tym Warszawę, Trójmiasto i Kraków. Wniosek jest jeden – musimy szybko gonić czołówkę. To w interesie naszego zdrowia i klimatu.
Ranking podsumowuje jak miasta wspierają ruch pieszy, ułatwiają ruch rowerowy, dbają o bezpieczeństwo na drogach, o dostęp do przyjaznej klimatowi komunikacji miejskiej, jakie wprowadzają polityki i jaka jest jakość powietrza w mieście. Polskie miasta zamykają zestawienie i zajmują 33 (Trójmiasto), 34 (Warszawa) i 35 (Kraków) miejsce. Gorzej wypada tylko Neapol.
![](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/CCC_ranking_tables_twitter_format_FINAL1-1024x576.png)
W porównaniu z miastami z naszego regionu także widać różnice, chociaż Trójmiasto prowadzi w kategorii przestrzeń dla ludzi, a Kraków zajmuje drugie miejsce pod względem bezpieczeństwa na drogach.
![](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/CEE-ranking-Polish-Facebook-1024x538.png)
Dlaczego to ważne? Według Komisji Europejskiej, mobilność w miastach odpowiada za prawie jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w UE pochodzących z transportu, a jest to jedyny sektor, w którym odnotowano wzrost emisji od 1990 roku. Jednocześnie wiele europejskich miast boryka się z problemem zanieczyszczenia powietrza. Bez znaczącej poprawy sytuacji w miastach, Europa nie osiągnie celu neutralności klimatycznej i będzie ponosiła koszty związane z zanieczyszczeniem powietrza – społeczne, zdrowotne i gospodarcze.
Polskie miasta mają wiele do zrobienia
W przeciwieństwie do Oslo, miasta ocenionego najwyżej, nasze krajowe metropolie charakteryzują się niemal całkowitym brakiem rozwiązań ograniczających korzystanie z zanieczyszczających powietrze samochodów, takich jak strefy czystego transportu i zeroemisyjne oraz złą jakością powietrza. Z dostępnością przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz poziomem zatłoczenia w polskich miastach jest nieco lepiej – plasują się w połowie stawki. Trójmiasto z oceną na poziomie 50% zajęło w tej kategorii przyzwoite, bo 14 miejsce. Możemy też pocieszać tym, że Kraków w miarę nieźle wypada w zakresie bezpieczeństwa na drogach – miejsce 22 (62%).
Polskie miasta nie wypadły dobrze na tle pozostałych, ponieważ przez dziesięciolecia wprowadzaliśmy w nich zmiany służące przede wszystkim ułatwianiu poruszania się po nich samochodami, kosztem innych funkcji przestrzeni, w tym przeznaczania jej dla pieszych, rowerzystów i transportu publicznego. Zalety zrównoważonej mobilności zaczęliśmy dostrzegać stosunkowo niedawno, podczas gdy na przykład w Kopenhadze podejście do samochodów zaczęło się zmieniać już w latach 60. ubiegłego wieku. Mamy więc sporo do nadrobienia, ale jednocześnie wiele nowych narzędzi, ułatwiających przejście na transport przyjazny dla klimatu, w tym łączenie różnych środków transportu czy ich współdzielenie.
![](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/33.-Tri-city-PL-Facebook-819x1024.png)
![](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/34.-Warsaw-PL-Facebook-819x1024.png)
![](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2022/02/35.-Krakow-PL-Facebook-819x1024.png)
Nasze miasta zajmują ostatnie miejsca w rankingu w kategorii polityk – a więc planowania zmiany. Bez energicznych działań w tym zakresie nadal będziemy zamykać stawkę. Wielkie systemowe zmiany – a taką jest osiągnięcie neutralności klimatycznej przez miasta – nie wydarzą się przypadkiem. Biorą się z lat lokalnych wysiłków. A do tego trzeba planowania i przemyślanych polityk, które są dzisiaj piętą achillesową polskich miast. Powoli nadrabiamy braki w kwestii stref czystego transportu, transportu pieszego i rowerowego, ale to tylko kawałek obrazka. Potrzeba jeszcze wielu działań – chociażby w kwestii ulic szkolnych, uspokajania ruchu, wyprowadzania ruchu tranzytowego z centrów miast etc. Zapóźnienia miast w zakresie polityk miejskich na rzecz neutralności klimatycznej trudno rozgrzeszyć. Są kluczowe do spełnienia oczekiwań, jakie mają wobec swoich władz mieszkanki i mieszkańcy Polskich miast.
Cały ranking można przejrzeć TUTAJ
Zapraszamy do zapoznania się z polską wersją streszczenia briefingu towarzyszącego raportowi:
Kampanię na rzecz Czystych Miast wspierają w Polsce także: Heal Polska, Polski Klub Ekologiczny oraz Fundacja Client Earth Prawnicy dla Ziemi
Pozostałe artykuły
![Sprzedaż amerykańskich pickupów w Europie wzrosła o 20% – czy jest się czego bać?](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2024/07/Kopia-Banner-Jacek-raport-2024-07-25T124238.024-768x274.png)
Sprzedaż amerykańskich pickupów w Europie wzrosła o 20% – czy jest się czego bać?
![Mój rower elektryczny – konsultacje nowego programu NFOŚiGW](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2024/07/Kopia-Banner-Jacek-raport-2024-07-11T151358.769-768x274.png)
Mój rower elektryczny – konsultacje nowego programu NFOŚiGW
![Dekarbonizacja dostaw ostatniej mili – klucz do czystego powietrza w miastach](https://fppe.pl/wp-content/uploads/2024/07/Kopia-Banner-Jacek-raport-2024-07-11T145719.242-768x274.png)