[RAPORT] Dekarbonizacja transportu drogowego: wyzwania i przyszłość polskich firm
Unia Europejska stawia na dekarbonizację, a polskie firmy transportowe muszą dostosować się do nowych regulacji, aby utrzymać konkurencyjność. Zmiany te wymagają nie tylko inwestycji w zeroemisyjne technologie, ale także stawienia czoła wielu wyzwaniom, takim jak brak infrastruktury i rosnące koszty.
Cele klimatyczne Unii Europejskiej
14 maja 2024 r. Rada Europejska zatwierdziła nowe cele emisji CO₂ dla pojazdów ciężkich, które zaczną obowiązywać od 2030 r. Rozporządzenie, opublikowane 6 czerwca 2024 r., wymaga od producentów zmniejszenia emisji CO₂ o 45% do 2030 r., 65% do 2035 r., a do 2040 r. aż o 90%. Oznacza to, że od 2040 r. na rynku powinny dominować ciężarówki zeroemisyjne. Nowe regulacje promują rozwój pojazdów elektrycznych i wodorowych, kosztem tradycyjnych napędów. Producenci, tacy jak Scania, Daimler, MAN czy Volvo, do niedawna deklarowali gotowość na transformację, a do 2040 r. planowali sprzedaż wyłącznie zeroemisyjnych pojazdów.
Bezpieczeństwo, innowacje i dekarbonizacja: UE potrzebuje większych inwestycji
Unia Europejska potrzebuje bardziej skoordynowanej polityki przemysłowej, szybszych decyzji oraz ogromnych inwestycji, aby sprostać rywalizacji gospodarczej ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami – to najważniejszy wniosek z opublikowanego niedawno raportu Maria Draghiego. Draghi wskazuje na alarmujące tempo spadku konkurencyjności UE, na które wpływ mają m.in. rosnący protekcjonizm handlowy, koniec dostaw taniej energii z Rosji oraz kurczenie się populacji. Z raportu włoskiego europosła wynika, że Europa musi inwestować 750–800 mld euro rocznie w trzy kluczowe obszary: innowacje technologiczne, dekarbonizację przemysłu oraz bezpieczeństwo energetyczne. Istotne jest także uproszczenie przeregulowanych przepisów, co mogłoby wpłynąć na wzrost konkurencyjności UE. Mario Draghi sugeruje również emisję wspólnego długu w celu finansowania niezbędnych inwestycji. W obliczu chińskiej protekcji i subsydiowanych eksportów, Europa musi rozwijać własny przemysł, zwłaszcza w zakresie samochodów elektrycznych, aby nie tracić na globalnym rynku.
Dekarbonizacja transportu drogowego w Polsce
Polski transport drogowy ma kluczowe znaczenie dla gospodarki, odpowiadając za 7% PKB i 6,5% zatrudnienia. Sektor ten dynamicznie rośnie, osiągając średni roczny wzrost o 4,9% i przychody na poziomie 375 mld zł w 2022 r., z czego 85% pochodziło z przewozu towarów. Polskie firmy odgrywają również kluczową rolę na europejskim rynku przewozów międzynarodowych, obsługując około 25% tego rynku. Polskie firmy transportowe będą musiały stopniowo dekarbonizować swoje usługi, szczególnie w sektorze międzynarodowych przewozów. Konkurencyjność pod względem śladu węglowego zyska na znaczeniu również w transporcie krajowym, a brak dostosowania do wymogów dekarbonizacji może prowadzić do utraty konkurencyjności na rynkach międzynarodowych. Sektor stoi jednak przed wieloma wyzwaniami, takimi jak inflacja, rosnące koszty energii, brak infrastruktury dla pojazdów elektrycznych i niedobór kierowców. Inwestycje w niskoemisyjne technologie są niezbędne, ale utrudnia je brak środków i niedostosowane regulacje.
Co o dekarbonizacji myślą polscy przewoźnicy?
Aby utrzymać konkurencyjność na globalnym rynku, polskie firmy muszą być przygotowane na nadchodzące zmiany. Kluczowym pytaniem jest, jak przedsiębiorstwa postrzegają te zmiany, jak się do nich przygotowują oraz jakie mają oczekiwania wobec polityk publicznych.
„Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych” to raport oparty na badaniach ankietowych przeprowadzonych wśród firm transportowych oraz pogłębionych wywiadach z przedstawicielami branży. Raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego powstały we współpracy merytorycznej z Fundacją Promocji Pojazdów Elektrycznych skupia się na ważnych dla przewoźników barierach, szansach i zagrożeniach. To wiwisekcja polskiej opinii transportowej w kontekście nowych regulacji unijnych i rosnącej presji na zmniejszenie emisji CO2. Omawia przede wszystkim postrzeganie dekarbonizacji oraz technologii nisko- i zero-emisyjnych oraz wyzwania związane z ich wdrażaniem widziane z perspektywy firm.
Raport można pobrać klikając w baner poniżej:
Pobierz raport w wersji angielskiej – GREEN REVOLUTION IN TRANSPORT